Kůň je velmi inteligentní, přátelské a citlivé zvíře. Přesto byl po staletí jedním z nejubožejších otroků člověka. Milióny koní umíraly ve válkách, byly zneužívány pro práci, sport a zábavu lidí. Ve starověkém Řecku bylo úmyslné štvaní zvířat proti sobě, dostihy a nejrůznější formy zápasů zvířat s gladiátory vítaným zdrojem zábavy. Už tři tisíce let se tedy lidstvo upevňuje v názoru, že zvířata tu jsou nejen k tomu, aby nám zajišťovala obživu, ale také proto, aby nás bavila.
Dostihový sport se stal jednou z nejhorších forem vykořisťování zvířat. Využívání zvířat ve sportu má v dnešní době mnoho zastánců. Na člověka pěstující dostihový sport se často pohlíží jako na milovníka zvířat. Bookmakeři bohatnou z příjmů sázek na zápasech a dostizích. Ve sportu jsou koně zneužíváni především pro dostihy, parkur a klusácké závody. V některých zemích jsou zápasy a sporty se zvířaty považovány za kulturní tradici. Na podobnou národní pýchu zemřely v Čechách desítky koní - staly se obětmi dostihu Velká Pardubická.
VELKÁ PARDUBICKÁHistorieVelká Pardubická existuje od roku 1874, kdy vznikla jako prestižní důstojnický dostih. Proto byla dráha již od počátku extrémně náročná a o život na ní dosud přišlo více než 50 koní. Toto číslo ovšem nezahrnuje koně zabité při trénincích, kvalifikačních závodech nebo zvířata utracená později kvůli následkům absolvovaného závodu.
Nejatraktivnějším dostihem Velké Pardubické je hlavní dostih Steeplechase - Cross Country, s nejtěžší překážkou Taxisovým příkopem. Dráha měří 6.900 metrů, koně běží střídavě po trávě, písku a oranici. Na dráze je připraveno 30 překážek. Samotný Taxisův příkop je nejvražednější - dosud na něj doplatilo životem 23 koní, mnoho dalších přežilo těžké a bolestivé pády jen s velkými potížemi.
Taxis je tvořen živým plotem vysokým 140 cm, za kterým následuje zákeřná 5m dlouhá a 1metr hluboká propast. Na přeskočení Taxisu potřebuje kůň více jak 8 metrů dlouhý skok. Záludnost této a podobných překážek spočívá především v tom, že kůň před skokem neví, že ho za plotem čeká ještě příkop, a to je také důvod častých pádů a zranění. K nebezpečnosti této překážky přispívá také to, že se před hlavním závodem nesmí trénovat. Proti Taxisově příkopu se zvedla vlna odporu hned po prvním ročníku Velké Pardubické. Egon Thurn - Taxis tehdy skok obhajoval slovy: "Jasnosti, vy ani já tuto překážku překonávat nebudete, a proto není důvodu, proč bychom ji měli vyřaditi a někomu ji ulehčovali."
Nejen Taxisův příkop
Krutost Velké Pardubické však zdaleka nespočívá jen v Taxisu. Většina zabitých koní totiž umírá na jiných překážkách nebo je uštvána během závodu. 60 - 80% koní dostih vůbec nedokončí, což samo o sobě vypovídá o jeho obtížnosti.
V roce 1993 dokonce dojel z devíti startujících jezdců jen jeden. V roce 1998 z dvaceti pouhých sedm. Podle ve světě všeobecně uznávaných pravidel není možné, aby jezdec po pádu znovu nasedl na koně a dojel do cíle. Něco takového zahraniční steeplechase nepřipouští a každý pád je v řeči pravidel důkazem, že kůň jednoduše na dostih nemá. U nás však toto pravidlo neplatí.
Další odlišností je podklad, na kterém se steeplechase běhají. Nikde na světě nebývá dráha upravována pluhem - naproti tomu v Pardubicích běhají koně po oranici. Ta se původně orala pluhem tažených koňmi a brázda byla hluboká 20 - 30 cm. Později, když se orala traktorem, dosahovala brázda hloubky i přes 40 cm, což zvýšilo celkovou náročnost dostihu, a způsobilo tak extrémní vysílení koní, jehož následkem pak padali i na jink snadných překážkách.
I délka dráhy je v rozporu s normou dostihového sportu - normálně by neměla přesahovat 5.000m. "Musím přiznat, že tradici Velké jsme viděli i v její nebezpečnosti a možná i krutosi." připustil v tisku dokonce i bývalý ředitel Dostihového spolku Jiří Janda.
Změny?
Po protestech domácích i zahraničních ochránců zvířat v letech 1992 - 93 došlo k některým úpravám závodní dráhy, z nichž však většina byla jen kosmetického rázu. Za skutečně prospěšné lze považovat pouze zavlažování dráhy, které zmírňuje nápor na klouby koní a tak i jejich celkovou únavu, správným krokem bylo i snížení brázdy oranice na 10 cm.
Naopak kritickým bodem zůstává Taxisův příkop, kde došlo mj. ke snížení plotu na 140 cm z původních 150 a snížení hloubky příkopu ze 2 metrů na 1 metr. Nicméně Taxis nezabíjí svou hloubkou, ale především svou délkou, a tak se na obtížnosti překážky prakticky nic nezměnilo. Navíc snížení živého plotu může vést k menší odrazové aktivitě, která skok zkrátí. tento argument ostatně vznášeli i někteří žokejové. Při již zmiňovaném 103. ročníku Velké Pardubické spadlo z devíti startujících koní šest právě na Taxisu.
Je zřejmé, že většina úprav slouží k manipulaci s veřejným míněním a až na výjimky zůstává náročnost a nebezpečnost závodu zachována. Koně na Velké Pardubické umírají dál - v roce 1998 měla tragický konec hromadná kolize na překážce Popkovický skok, při které si zlomil nohu sedmiletý hnědák Damion a musel být utracen. Další kůň byl při kolizi težce zraněn.
O koních a lidechPoužívání koní ve sportu je spojeno s nucením zvířat k nepřirozeným úkonům, často přesahujícím jejich vrozené schopnosti. Kůň je tvor, který odpradávna žil v rovinatých krajinách, kde neměl žádné těžší překážky. Skákat samozřejmě umí, ale v přírodě by se této činnosti věnoval pouze v minimální míře. Kůň tedy není klasickým "skokanem" jako například puma nebo jaguár. Stačí si jen porovnat tělesné proporce koně a jaguára. je to především rozdílná délka těla, pružnost páteře, ale i rozdílná délka a síla končetin, která pro koně znamená vyšší pravděpodobnost zranění, zvlášť při dopadu z výšky.
Stále vyšších výkonů zvířat je dosahováno nejen náročným tréninkem, ale někdy i jinými nepřirozenými metodami, jako jsou doping nebo nepřiměřené fyzické podněty. Jako pobídka k vyvinutí vyšší rychlosti není výjimečné bití a kopání koní do slabin. K vyšším skokům bývají zvířata cvičena tak, že při přeskakování překážky jim je záměrně způsobována bolet, což je nutí při dalším skoku skákat výše. Provádějí se i chirurgické zákroky, jejichž cílem je znecitlivění choulostivých nebo extrémně namáhaných částí těla, zejména kloubů. Při namáhavém intenzivním tréninku se však po určité době klouby v důsledku nepřirozených pohybů opotřebovávají a kůň se stává pro vrchlový sport nepoužitelným.
Majitelé stájí, plemenáři a přiznivci dostihového sportu obhajují nezbytnost provozování dostihů argumentací, že koně byli pro vrchlový sport vyšlechtěni. Uvědomme si však, že stejně jako by nám připadaly obludné zásahy do přirozeného výběru partnerů u lidí, je zrůdné a nezodpovědné i genetické šlechtění koní. Místo koní jsou produkování závodníci, u kterých je genetická informace lidským zásahem záměrně pokřivena. Člověk tak zasahuje do genofondu celého druhu. Plemenáři se svými výsledky pyšní před veřejností a dostihový průmysl podporuje další výzkum. V laboratořích se pracuje na objevování stále nových a účinnějších chemických prostředků, které mají za cíl ovlivnit výsledky závodu. Nejrůznější chemické a hormonální přípravky slouží k potlačení únavy, zvýšení výkonnosti nebo celkovému tlumení bolesti. Lidmi tak byl vyšlechtěn druh, jenž by ve volné přírodě neměl šanci přežít a který se tak stal zcela závislým na péči člověka.
Život dostihových koní je naplněn tréninkem a závody, při kterých zvířata často trpí stresem. Zvláště prestižnější dostihy jsou v první řadě velkým byznysem, což se negativně projevuje i v chování jezdců. Na životy koní tak padá stín permanentního rizizka smrti na dostihové dráze nebo utracení v důsledku zranění či úplného vyčerpání.
V souvislosti s Velkou Pardubickou bývá často uváděn argument, že existují steně nebezpečné sporty, například horolezectví nebo kanoistika. Rozdíl je v tom, že u těchto sportů je to člověk, kdo si vybírá, zda riziko podstoupí, zatímco u dostihů se zvíře rozhodnout nemůže. Odpůrcům zneužívání zvířat ve sportu je také předkládán názor, že zvíře samotné si přeje závod. Nikdo samozřejmě nepopírá fakt, že volně žijící zvířata, především mláďata, jsou hravá a soutěživá. Stejně jednoznačná je i instinktivní snaha silných jedinců dominovat ve stádě. Je však rozdíl mezi soutěživým chováním na svobodě a celoživotním vězněním a nuceným tréninkem s cílem dosahování stále vyšších výkonů. Neexistuje zvíře, které by mělo potřebu překonat nejnovější rekord nebo riskovat svůj život pro dosažení většího vzrušení lidí na tribunách či zisku pro svého majitele.
Na otázku o etickém přístupu jezdce ke koni odpovídá v jednom z rozhovorů pro tisk přední domácí žokej Josef Váňa upřímně: "Nemám úplně čisté svědomí, už se mi také stalo, že jsem s koněm pokračoval v dostihu, i když jsem věděl, že bych to měl dávno zabalit." I toto doznání vypovídá o tom, jak to ve skutečnosti je s těmi opravdovými milovníky koní, kterými podle obecně rozšířeného názoru jsou jezdci, majitelé stájí a další lidé, kteří se okolo koní pohybují.
Dostihy jsou především velkým byznysem - majitelé nejlepších koní vydělávají ohromné částky, bookmakeři si nacpávají peněženky ze sázek, města vydělávají na pořádání dostihů velké sumy z daní a turistického ruchu. A žokejové jsou někdy schopni dovláčet do cíle zraněného koně doslova za každou cenu. V živé paměti je příklad 102. ročníku Velké Pardubické, kdy se na Havlově skoku zranil kůň Gemer, kterého ale jezdec s vidinou finanční prémie a pátého místa zchromlého a úpně vysíleného násilím dohnal do cíle. Dav "milovníků koní" na tribunách tomuto sadistickému představení nadšeně aplaudoval.
Pohled na jezdce štkajícího nad mrtvým koněm bývá vydáván za příklad opravdové, čisté a nezištné lásky ke zvířeti. Nad čím to ale jezdec slzí? Nad rozplynutou vidinou vítězství? Nad zmařenou snahou a úsilím? Na dztrátou času? Nad majetkem? To nemusí, kůň byl přece vysoce pojištěn. Nad kamarádem? Toho ale přece nevystavujeme svévolně a zbytečně smrtelnému nebezpečí. Jediným rozumným důvodem k slzám může být jeho špatné svědomí. To však proudem slz umýt nelze.
Ať již se jedná o dostihy, psí závody, medvědí či kohoutí zápasy, koridu nebo rodeo, pointa je vždy stejná: na jedné straně zvířata štvaná k maximálním výkonům, ponížená, riskující, trpící, přicházející o život a na druhé straně člověk, který se baví "sportuje" a vydělává peníze. Lidská společnost připravila koně o volnou přírodu, zotročila je a způsobila jejich závislost na člověku. Je povinností lidí přestat je vystavovat dalšímu zneužívání a nebezpečí jen pro svou zábavu a zisk.
NEHODY PŘI VELKÉ PARDUBICKÉ
Rok
Kůň
Místo nehody
Příčina zranění
1874
Strizzel
bulfinš, po doskoku
zlomení vazu, pád na hlavu
1878
Trouville
zeď, při pádu
zlomení kříže
1893
Courage
drop, při doskoku
zlomení nohy ve spěnce
1896
Walter
dvojskok
po doskoku těžké zranění
1899
Victor
cílová rovina
úplné vyčerpání a chrlení krve
1901
Senator II
hadí příkop, doskok
zlomení lopatky
1912
Kulík
popkovický skok
pád na hlavu, zranění páteře
1913
Stamford
zahrádka, doskok
zranění páteře
1921
Magyar leány
malý vodní příkop
doskok, zlomení zadní končetiny
1922
Leffers II
po dosažení cíle
úplné vyčerpání a zchvácení
1927
Eba
otevřený příkop
poranění páteře při doskoku
Al right II
šlápnutí do prohlubně
zlomení nohy ve spěnce
Landgraf II
popkovický oblouk
úplné ochromnutí
Doyen
Taxisův příkop
krátký doskok, zlomení vazu
1933
Regalon
hadí příkop, doskok
zlomení vazu po pádu
1950
Rival
malý vodní příkop
doskok, zlomení zadní končetiny
Gejša
dvojbradlí
zlomení žeber, poranění plic
1956
Brouk
Taxisův příkop
rozdrcení bederních obratlů
1960
Pastela
malá zahrádka
zlomení vazi při doskoku
Viza
Taxisův příkop
zlomení pravé přední končetiny
1962
Cheder
proutěná překážka
zlomení končetiny
Kolar
Taxisův příkop
proražení lebeční kosti v doskoku
1964
Div
Taxisův příkop
těžké zranění končetiny
1967
Zamyslel
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů při doskoku
Rubel
proutěná překážka
přetržení levého spěnkového kloubu a šlachy ohybače
1969
Vaga
Taxisův příkop a popkovický skok
ztržení křížové kosti a ulomení sedacího hrbolu
Japan
Havlův skok
krátký doskok, zlomení druhého krčního obratle
Blankyt
Taxisův příkop
silně naštíplá kopytní kost po pádu
1970
Liban
Taxisův příkop
krátký doskok po příkopu, utracen v nemocnici
Bilet
Taxisův příkop a malý anglický skok
krátký doskok, zlomení bederních obratlů
1971
Kostrava
Taxisův příkop
krátký doskok na hlavu, zlomení krčních obratlů
Ria
Taxisův příkop
zlomení žeber při doskoku (až po dostihu, doběhla 10)
1973
Metas
seskok
zlomení křížové kosti při doskoku
1975
Sandra II
Taxisův příkop
krátký skok, zlomení krčního obratle
1977
Úskok
Taxisův příkop
krátký skok, zlomení krčního obratle
1981
Lancaster
přírodní plot s překážkou
zlomení spěnkové kosti při doskoku
1982
Pahang
Irská lavice
skok na přední šikmý svah a zranění bederních obratů, utržení křížové kosti
1983
Klotild
proutěná překážka
luxace spěnkového a kopytního kloubu
1984
Futbol
Taxisův příkop
těžké zranění krčních obratlů při doskoku
Emanuel
Taxisův příkop
fraktura hlezenního kloubu a zlomení hlezenní kosti
Kapellan
Taxisův příkop
zlomení pravé zadní končetiny, úplné vyčerpání po doběhu
1985
Santos
úplné vyčerpání
1986
Lozorno
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů při doskoku
1989
Gajsan
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů
Caribo
Malý vodní příkop
fraktura 1.ram. kosti
Torfha
Taxisův příkop
fraktura prvního krčního obratlu a zlomení křížové kosti
1990
Formát
Taxisův příkop
1991
Pauza
Taxisův příkop
zlomený vaz
1992
Mallente
1995
Glawotte
vyčerpání
Kazan
1996
Pamep Galaxy
Taxisův příkop
1998
Damion
Popkovický skok
1999
Celestano
prodloužený Taxisův příkop
zlomení nohy a zastřelen
Velká Pardubická existuje od roku 1874, kdy vznikla jako prestižní důstojnický dostih. Proto byla dráha již od počátku extrémně náročná a o život na ní dosud přišlo více než 50 koní. Toto číslo ovšem nezahrnuje koně zabité při trénincích, kvalifikačních závodech nebo zvířata utracená později kvůli následkům absolvovaného závodu.
Nejatraktivnějším dostihem Velké Pardubické je hlavní dostih Steeplechase - Cross Country, s nejtěžší překážkou Taxisovým příkopem. Dráha měří 6.900 metrů, koně běží střídavě po trávě, písku a oranici. Na dráze je připraveno 30 překážek. Samotný Taxisův příkop je nejvražednější - dosud na něj doplatilo životem 23 koní, mnoho dalších přežilo těžké a bolestivé pády jen s velkými potížemi.
Taxis je tvořen živým plotem vysokým 140 cm, za kterým následuje zákeřná 5m dlouhá a 1metr hluboká propast. Na přeskočení Taxisu potřebuje kůň více jak 8 metrů dlouhý skok. Záludnost této a podobných překážek spočívá především v tom, že kůň před skokem neví, že ho za plotem čeká ještě příkop, a to je také důvod častých pádů a zranění. K nebezpečnosti této překážky přispívá také to, že se před hlavním závodem nesmí trénovat. Proti Taxisově příkopu se zvedla vlna odporu hned po prvním ročníku Velké Pardubické. Egon Thurn - Taxis tehdy skok obhajoval slovy: "Jasnosti, vy ani já tuto překážku překonávat nebudete, a proto není důvodu, proč bychom ji měli vyřaditi a někomu ji ulehčovali."
Nejen Taxisův příkop
Krutost Velké Pardubické však zdaleka nespočívá jen v Taxisu. Většina zabitých koní totiž umírá na jiných překážkách nebo je uštvána během závodu. 60 - 80% koní dostih vůbec nedokončí, což samo o sobě vypovídá o jeho obtížnosti.
V roce 1993 dokonce dojel z devíti startujících jezdců jen jeden. V roce 1998 z dvaceti pouhých sedm. Podle ve světě všeobecně uznávaných pravidel není možné, aby jezdec po pádu znovu nasedl na koně a dojel do cíle. Něco takového zahraniční steeplechase nepřipouští a každý pád je v řeči pravidel důkazem, že kůň jednoduše na dostih nemá. U nás však toto pravidlo neplatí.
Další odlišností je podklad, na kterém se steeplechase běhají. Nikde na světě nebývá dráha upravována pluhem - naproti tomu v Pardubicích běhají koně po oranici. Ta se původně orala pluhem tažených koňmi a brázda byla hluboká 20 - 30 cm. Později, když se orala traktorem, dosahovala brázda hloubky i přes 40 cm, což zvýšilo celkovou náročnost dostihu, a způsobilo tak extrémní vysílení koní, jehož následkem pak padali i na jink snadných překážkách.
I délka dráhy je v rozporu s normou dostihového sportu - normálně by neměla přesahovat 5.000m. "Musím přiznat, že tradici Velké jsme viděli i v její nebezpečnosti a možná i krutosi." připustil v tisku dokonce i bývalý ředitel Dostihového spolku Jiří Janda.
Změny?
Po protestech domácích i zahraničních ochránců zvířat v letech 1992 - 93 došlo k některým úpravám závodní dráhy, z nichž však většina byla jen kosmetického rázu. Za skutečně prospěšné lze považovat pouze zavlažování dráhy, které zmírňuje nápor na klouby koní a tak i jejich celkovou únavu, správným krokem bylo i snížení brázdy oranice na 10 cm.
Naopak kritickým bodem zůstává Taxisův příkop, kde došlo mj. ke snížení plotu na 140 cm z původních 150 a snížení hloubky příkopu ze 2 metrů na 1 metr. Nicméně Taxis nezabíjí svou hloubkou, ale především svou délkou, a tak se na obtížnosti překážky prakticky nic nezměnilo. Navíc snížení živého plotu může vést k menší odrazové aktivitě, která skok zkrátí. tento argument ostatně vznášeli i někteří žokejové. Při již zmiňovaném 103. ročníku Velké Pardubické spadlo z devíti startujících koní šest právě na Taxisu.
Je zřejmé, že většina úprav slouží k manipulaci s veřejným míněním a až na výjimky zůstává náročnost a nebezpečnost závodu zachována. Koně na Velké Pardubické umírají dál - v roce 1998 měla tragický konec hromadná kolize na překážce Popkovický skok, při které si zlomil nohu sedmiletý hnědák Damion a musel být utracen. Další kůň byl při kolizi težce zraněn.
O koních a lidechPoužívání koní ve sportu je spojeno s nucením zvířat k nepřirozeným úkonům, často přesahujícím jejich vrozené schopnosti. Kůň je tvor, který odpradávna žil v rovinatých krajinách, kde neměl žádné těžší překážky. Skákat samozřejmě umí, ale v přírodě by se této činnosti věnoval pouze v minimální míře. Kůň tedy není klasickým "skokanem" jako například puma nebo jaguár. Stačí si jen porovnat tělesné proporce koně a jaguára. je to především rozdílná délka těla, pružnost páteře, ale i rozdílná délka a síla končetin, která pro koně znamená vyšší pravděpodobnost zranění, zvlášť při dopadu z výšky.
Stále vyšších výkonů zvířat je dosahováno nejen náročným tréninkem, ale někdy i jinými nepřirozenými metodami, jako jsou doping nebo nepřiměřené fyzické podněty. Jako pobídka k vyvinutí vyšší rychlosti není výjimečné bití a kopání koní do slabin. K vyšším skokům bývají zvířata cvičena tak, že při přeskakování překážky jim je záměrně způsobována bolet, což je nutí při dalším skoku skákat výše. Provádějí se i chirurgické zákroky, jejichž cílem je znecitlivění choulostivých nebo extrémně namáhaných částí těla, zejména kloubů. Při namáhavém intenzivním tréninku se však po určité době klouby v důsledku nepřirozených pohybů opotřebovávají a kůň se stává pro vrchlový sport nepoužitelným.
Majitelé stájí, plemenáři a přiznivci dostihového sportu obhajují nezbytnost provozování dostihů argumentací, že koně byli pro vrchlový sport vyšlechtěni. Uvědomme si však, že stejně jako by nám připadaly obludné zásahy do přirozeného výběru partnerů u lidí, je zrůdné a nezodpovědné i genetické šlechtění koní. Místo koní jsou produkování závodníci, u kterých je genetická informace lidským zásahem záměrně pokřivena. Člověk tak zasahuje do genofondu celého druhu. Plemenáři se svými výsledky pyšní před veřejností a dostihový průmysl podporuje další výzkum. V laboratořích se pracuje na objevování stále nových a účinnějších chemických prostředků, které mají za cíl ovlivnit výsledky závodu. Nejrůznější chemické a hormonální přípravky slouží k potlačení únavy, zvýšení výkonnosti nebo celkovému tlumení bolesti. Lidmi tak byl vyšlechtěn druh, jenž by ve volné přírodě neměl šanci přežít a který se tak stal zcela závislým na péči člověka.
Život dostihových koní je naplněn tréninkem a závody, při kterých zvířata často trpí stresem. Zvláště prestižnější dostihy jsou v první řadě velkým byznysem, což se negativně projevuje i v chování jezdců. Na životy koní tak padá stín permanentního rizizka smrti na dostihové dráze nebo utracení v důsledku zranění či úplného vyčerpání.
V souvislosti s Velkou Pardubickou bývá často uváděn argument, že existují steně nebezpečné sporty, například horolezectví nebo kanoistika. Rozdíl je v tom, že u těchto sportů je to člověk, kdo si vybírá, zda riziko podstoupí, zatímco u dostihů se zvíře rozhodnout nemůže. Odpůrcům zneužívání zvířat ve sportu je také předkládán názor, že zvíře samotné si přeje závod. Nikdo samozřejmě nepopírá fakt, že volně žijící zvířata, především mláďata, jsou hravá a soutěživá. Stejně jednoznačná je i instinktivní snaha silných jedinců dominovat ve stádě. Je však rozdíl mezi soutěživým chováním na svobodě a celoživotním vězněním a nuceným tréninkem s cílem dosahování stále vyšších výkonů. Neexistuje zvíře, které by mělo potřebu překonat nejnovější rekord nebo riskovat svůj život pro dosažení většího vzrušení lidí na tribunách či zisku pro svého majitele.
Na otázku o etickém přístupu jezdce ke koni odpovídá v jednom z rozhovorů pro tisk přední domácí žokej Josef Váňa upřímně: "Nemám úplně čisté svědomí, už se mi také stalo, že jsem s koněm pokračoval v dostihu, i když jsem věděl, že bych to měl dávno zabalit." I toto doznání vypovídá o tom, jak to ve skutečnosti je s těmi opravdovými milovníky koní, kterými podle obecně rozšířeného názoru jsou jezdci, majitelé stájí a další lidé, kteří se okolo koní pohybují.
Dostihy jsou především velkým byznysem - majitelé nejlepších koní vydělávají ohromné částky, bookmakeři si nacpávají peněženky ze sázek, města vydělávají na pořádání dostihů velké sumy z daní a turistického ruchu. A žokejové jsou někdy schopni dovláčet do cíle zraněného koně doslova za každou cenu. V živé paměti je příklad 102. ročníku Velké Pardubické, kdy se na Havlově skoku zranil kůň Gemer, kterého ale jezdec s vidinou finanční prémie a pátého místa zchromlého a úpně vysíleného násilím dohnal do cíle. Dav "milovníků koní" na tribunách tomuto sadistickému představení nadšeně aplaudoval.
Pohled na jezdce štkajícího nad mrtvým koněm bývá vydáván za příklad opravdové, čisté a nezištné lásky ke zvířeti. Nad čím to ale jezdec slzí? Nad rozplynutou vidinou vítězství? Nad zmařenou snahou a úsilím? Na dztrátou času? Nad majetkem? To nemusí, kůň byl přece vysoce pojištěn. Nad kamarádem? Toho ale přece nevystavujeme svévolně a zbytečně smrtelnému nebezpečí. Jediným rozumným důvodem k slzám může být jeho špatné svědomí. To však proudem slz umýt nelze.
Ať již se jedná o dostihy, psí závody, medvědí či kohoutí zápasy, koridu nebo rodeo, pointa je vždy stejná: na jedné straně zvířata štvaná k maximálním výkonům, ponížená, riskující, trpící, přicházející o život a na druhé straně člověk, který se baví "sportuje" a vydělává peníze. Lidská společnost připravila koně o volnou přírodu, zotročila je a způsobila jejich závislost na člověku. Je povinností lidí přestat je vystavovat dalšímu zneužívání a nebezpečí jen pro svou zábavu a zisk.
NEHODY PŘI VELKÉ PARDUBICKÉ
Rok
Kůň
Místo nehody
Příčina zranění
1874
Strizzel
bulfinš, po doskoku
zlomení vazu, pád na hlavu
1878
Trouville
zeď, při pádu
zlomení kříže
1893
Courage
drop, při doskoku
zlomení nohy ve spěnce
1896
Walter
dvojskok
po doskoku těžké zranění
1899
Victor
cílová rovina
úplné vyčerpání a chrlení krve
1901
Senator II
hadí příkop, doskok
zlomení lopatky
1912
Kulík
popkovický skok
pád na hlavu, zranění páteře
1913
Stamford
zahrádka, doskok
zranění páteře
1921
Magyar leány
malý vodní příkop
doskok, zlomení zadní končetiny
1922
Leffers II
po dosažení cíle
úplné vyčerpání a zchvácení
1927
Eba
otevřený příkop
poranění páteře při doskoku
Al right II
šlápnutí do prohlubně
zlomení nohy ve spěnce
Landgraf II
popkovický oblouk
úplné ochromnutí
Doyen
Taxisův příkop
krátký doskok, zlomení vazu
1933
Regalon
hadí příkop, doskok
zlomení vazu po pádu
1950
Rival
malý vodní příkop
doskok, zlomení zadní končetiny
Gejša
dvojbradlí
zlomení žeber, poranění plic
1956
Brouk
Taxisův příkop
rozdrcení bederních obratlů
1960
Pastela
malá zahrádka
zlomení vazi při doskoku
Viza
Taxisův příkop
zlomení pravé přední končetiny
1962
Cheder
proutěná překážka
zlomení končetiny
Kolar
Taxisův příkop
proražení lebeční kosti v doskoku
1964
Div
Taxisův příkop
těžké zranění končetiny
1967
Zamyslel
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů při doskoku
Rubel
proutěná překážka
přetržení levého spěnkového kloubu a šlachy ohybače
1969
Vaga
Taxisův příkop a popkovický skok
ztržení křížové kosti a ulomení sedacího hrbolu
Japan
Havlův skok
krátký doskok, zlomení druhého krčního obratle
Blankyt
Taxisův příkop
silně naštíplá kopytní kost po pádu
1970
Liban
Taxisův příkop
krátký doskok po příkopu, utracen v nemocnici
Bilet
Taxisův příkop a malý anglický skok
krátký doskok, zlomení bederních obratlů
1971
Kostrava
Taxisův příkop
krátký doskok na hlavu, zlomení krčních obratlů
Ria
Taxisův příkop
zlomení žeber při doskoku (až po dostihu, doběhla 10)
1973
Metas
seskok
zlomení křížové kosti při doskoku
1975
Sandra II
Taxisův příkop
krátký skok, zlomení krčního obratle
1977
Úskok
Taxisův příkop
krátký skok, zlomení krčního obratle
1981
Lancaster
přírodní plot s překážkou
zlomení spěnkové kosti při doskoku
1982
Pahang
Irská lavice
skok na přední šikmý svah a zranění bederních obratů, utržení křížové kosti
1983
Klotild
proutěná překážka
luxace spěnkového a kopytního kloubu
1984
Futbol
Taxisův příkop
těžké zranění krčních obratlů při doskoku
Emanuel
Taxisův příkop
fraktura hlezenního kloubu a zlomení hlezenní kosti
Kapellan
Taxisův příkop
zlomení pravé zadní končetiny, úplné vyčerpání po doběhu
1985
Santos
úplné vyčerpání
1986
Lozorno
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů při doskoku
1989
Gajsan
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů
Caribo
Malý vodní příkop
fraktura 1.ram. kosti
Torfha
Taxisův příkop
fraktura prvního krčního obratlu a zlomení křížové kosti
1990
Formát
Taxisův příkop
1991
Pauza
Taxisův příkop
zlomený vaz
1992
Mallente
1995
Glawotte
vyčerpání
Kazan
1996
Pamep Galaxy
Taxisův příkop
1998
Damion
Popkovický skok
1999
Celestano
prodloužený Taxisův příkop
zlomení nohy a zastřelen
NEHODY PŘI VELKÉ PARDUBICKÉ | |||
Rok | Kůň | Místo nehody | Příčina zranění |
1874 | Strizzel | bulfinš, po doskoku | zlomení vazu, pád na hlavu |
1878 | Trouville | zeď, při pádu | zlomení kříže |
1893 | Courage | drop, při doskoku | zlomení nohy ve spěnce |
1896 | Walter | dvojskok | po doskoku těžké zranění |
1899 | Victor | cílová rovina | úplné vyčerpání a chrlení krve |
1901 | Senator II | hadí příkop, doskok | zlomení lopatky |
1912 | Kulík | popkovický skok | pád na hlavu, zranění páteře |
1913 | Stamford | zahrádka, doskok | zranění páteře |
1921 | Magyar leány | malý vodní příkop | doskok, zlomení zadní končetiny |
1922 | Leffers II | po dosažení cíle | úplné vyčerpání a zchvácení |
1927 | Eba | otevřený příkop | poranění páteře při doskoku |
Al right II | šlápnutí do prohlubně | zlomení nohy ve spěnce | |
Landgraf II | popkovický oblouk | úplné ochromnutí | |
Doyen | Taxisův příkop | krátký doskok, zlomení vazu | |
1933 | Regalon | hadí příkop, doskok | zlomení vazu po pádu |
1950 | Rival | malý vodní příkop | doskok, zlomení zadní končetiny |
Gejša | dvojbradlí | zlomení žeber, poranění plic | |
1956 | Brouk | Taxisův příkop | rozdrcení bederních obratlů |
1960 | Pastela | malá zahrádka | zlomení vazi při doskoku |
Viza | Taxisův příkop | zlomení pravé přední končetiny | |
1962 | Cheder | proutěná překážka | zlomení končetiny |
Kolar | Taxisův příkop | proražení lebeční kosti v doskoku | |
1964 | Div | Taxisův příkop | těžké zranění končetiny |
1967 | Zamyslel | Taxisův příkop | zlomení krčních obratlů při doskoku |
Rubel | proutěná překážka | přetržení levého spěnkového kloubu a šlachy ohybače | |
1969 | Vaga | Taxisův příkop a popkovický skok | ztržení křížové kosti a ulomení sedacího hrbolu |
Japan | Havlův skok | krátký doskok, zlomení druhého krčního obratle | |
Blankyt | Taxisův příkop | silně naštíplá kopytní kost po pádu | |
1970 | Liban | Taxisův příkop | krátký doskok po příkopu, utracen v nemocnici |
Bilet | Taxisův příkop a malý anglický skok | krátký doskok, zlomení bederních obratlů | |
1971 | Kostrava | Taxisův příkop | krátký doskok na hlavu, zlomení krčních obratlů |
Ria | Taxisův příkop | zlomení žeber při doskoku (až po dostihu, doběhla 10) | |
1973 | Metas | seskok | zlomení křížové kosti při doskoku |
1975 | Sandra II | Taxisův příkop | krátký skok, zlomení krčního obratle |
1977 | Úskok | Taxisův příkop | krátký skok, zlomení krčního obratle |
1981 | Lancaster | přírodní plot s překážkou | zlomení spěnkové kosti při doskoku |
1982 | Pahang | Irská lavice | skok na přední šikmý svah a zranění bederních obratů, utržení křížové kosti |
1983 | Klotild | proutěná překážka | luxace spěnkového a kopytního kloubu |
1984 | Futbol | Taxisův příkop | těžké zranění krčních obratlů při doskoku |
Emanuel | Taxisův příkop | fraktura hlezenního kloubu a zlomení hlezenní kosti | |
Kapellan | Taxisův příkop | zlomení pravé zadní končetiny, úplné vyčerpání po doběhu | |
1985 | Santos | úplné vyčerpání | |
1986 | Lozorno | Taxisův příkop | zlomení krčních obratlů při doskoku |
1989 | Gajsan | Taxisův příkop | zlomení krčních obratlů |
Caribo | Malý vodní příkop | fraktura 1.ram. kosti | |
Torfha | Taxisův příkop | fraktura prvního krčního obratlu a zlomení křížové kosti | |
1990 | Formát | Taxisův příkop | |
1991 | Pauza | Taxisův příkop | zlomený vaz |
1992 | Mallente | ||
1995 | Glawotte | vyčerpání | |
Kazan | |||
1996 | Pamep Galaxy | Taxisův příkop | |
1998 | Damion | Popkovický skok | |
1999 | Celestano | prodloužený Taxisův příkop | zlomení nohy a zastřelen |
Komentáře
Přehled komentářů
dobrá,nebudu vnucovat svoje názory jiným,to jsem ani neměla v plánu, ale vždy když čtu nějaké podobné kydy na adresu dostihů,mám chut vraždit! Pokud si myslíš,že nevím nic o smrti koní na dostizích,nebo že před nimi zavírám oči a mluvím jen o krásném pocitu při skákání,tak jsi na omylu-nejsem sentimentální a není mi 12let,abych si neuvědomovala, jak jsou dostihy nebezpečné. A to nejen pro koně-moje trenérka má zlomenou páteř 4x,nohy 3x,o rukách a žebrech nemluvím-musela se učit znovu chodit-a na Velké nám zemřel kůň Damion a veř tomu,že na to nevzpomínám s úsměvem na tváři. Když znáš koně od hříběte,5let ho každý den vidíš ve stáji,dáváš mu mrkev,staráš se o něj, tak tě potom "trošku" zaskočí,že už tam neni,že už na tebe nikdy nezařehtá,že nikdy ho nepovedeš na pastvu....Ale proč umřel? Kvůli žokejům,kteří své koně špatně navedli na skok!-před ním spadl kůň a vedlejší do něj naboural a shodil ho-bohužel tak nešťastně,že si zlomil nohu. Neumřel proto,že by ho to nebavilo nebo že by to neuměl nebo nechtěl skočit-běhání byl jeho život! A když už musel umřít,tak jsem ráda,že umřel tam,kde to měl nejradši!Pokud jsi nikdy neseděla na plnokrevníkovi,nemůžeš to pochopit. To co udělá,když dojdeš na pole,kde může běžet nebo když vidí skok-samozřejmě jsou vyjímky,které běhání nebaví,ale proč je proboha nutit? neznám jediného trenéra,který by si nechal dostihového koně,který nerad běhá a nutil ho závodit-co by z toho asi tak měl?ostudu?možná...Přála bych ti vidět naše koně,které běhání "nebaví". Proč nás všechny asi tak bolejí ruce,po každém ježdění???-odpověď se nabízí,ale pro nezasvědcené ráda vysvětlím: protože ten kůň tahá(pulluje)-chce jet rychleji,předběhnout ostatní,běžet co to půjde-a věř tomu,že tohle už umí hříbata,která k nám přijdou,takže je to učit nemusíme(ani si nedokážu představit,jak bychom je to měli učit). Samozřejmě mě mrzí,když nějaký kůň zemře v dostihu,ale může se mu to stát všude! Ve výběhu nám zemřela kobylka jen proto,že závodila s drouhou,zakopla a zlomila si nohu tak,že nešla zachránit-a kdo tomu měl zabránit? Kdo udělal chybu? Kdo za to může? Letos si náš dvouletek zlomil nohu v chuchli jen kvůli špatné dráze-naštěstí tak,že se dá zachránit a všichni kolem něj lítají a běhají,jen aby se mu podařilo udělat alespoň miniaturní krůčky-nikdy nebude běhat,ale přežije!!Všichni máme naše koně rádi tak,že ti to nedokážu popsat,známe každého z nich líp než kdokoli jiný a to je jich přes 30,víme,co který má rád a co ne-myslíš,že kdybychom věděli,že se zabijí,že bychom je poslali závodit?!Doufám,že se nad tím alespoň zamyslíš....alespoň malinko...
reakce na článek
(tereza, 14. 11. 2008 9:39)to co tady tahle paní popisuje je pěkná lež, nevim proč lidi, kteří nemají nic společného s dostihama, nebo s koňa kazí tento sport. dostihový koně byli, jsou a budou a ty s tím nic prostě neuděláš... Psát takové hnusné články o tom jak tito koně trpí je dosti trapné a ubohé.. a psát o tom jaký kůň prodělal na některé překážce smrtelné zranění je také dosti ošlivé-nemáš vubec žádnou uctu...
reakce na katyin a petřin prispevek
(arwen, 13. 6. 2008 18:16)katy má sice částečne pravdu,ale je naivní jestli si myslí ze velká cast zokejú je normální. a ta poznámka o rozumu je stupidní..... kůn netuší že to malé probéhnutí ho může stát spoustu bolesti a mozna i život...A taky nemůžou vedet jestli na to maj,Taxis třeba nejde zkouset předem.Lenka a Karolína mají pravdu, petra a Lola -ta obzvlášt,ale HaSka by nemela vnucovat svoje názory ostatním- jsou pravdepodobne neinformovaný,nebo blbý,odpůrci dostihů o tomhle tematu vetšinou ví dost,nemusíte je kvůli tomu shazovat,to fakt neni nutny
reakce na hasčin prispevek
(arwen, 11. 6. 2008 21:04)podle mě si nikdo kdo tak vehementne obhajuje dostihy poradné neprohlíd tu tabulku. chrlení krve,uplné vyčerpání.....ste blbí ,jestli si myslíte ze kun nezná hranice svých sil,urcite nebeží dobrovolné dokud nepadne.mimochodem,s haskou aaaabsolutné nesouhlasím,odpurci dostihu nemusi být lidi který o koních nic nevi
Pre tych ktori su proti dostihom
(lola, 16. 5. 2008 18:45)ked neviete o com pisete tak radsej nepiste o nicom lebo tak isto sa to moze povedat na parkur lebo pre kona nie je prirodzene skakanie ale beh..Na dostihoch bezia iba take kone ktore maju na to srdce a nenutia ich do toho aby skakali ked nemaju na to vlohy.A ked odsudzujete dostihy tak to mozete rovno odsudit cele jazdectvo lebo pri kazdom druhu jazdeckeho sportu sa kon moze zabit alebo zranit!!!!!!!!!!!!!!!4
iva
(hhhhhhhhhhhhhhmmmmmmmmm...., 15. 5. 2008 18:56)nic moc měli bi ste trochu ubrat i trochu přidat
nevíte nic
(HaSka, 21. 4. 2008 22:26)když nevíte o čem píšete(resp.stahuejte už napsané články,které vymyslel někdo jiný),tak si o tom sežeňte alespoň nějaké objektivní informace prosím!Přece když si jednou dám něco na blog,tak to tam dávám s tím, že si myslím, že je to objektivní a pravdivý....nebo ne?viděli jste dostihovýho koně tak maximálně v bedně a to jste byli zaměstnaný ještě kousáním řízku z chudinek prasátek?kdyžtak se mrkněte na www.dostihovastajpohori.websnadno.cz a tam uvidíte ty koně,který jsou spokojený jako žádný jiný....jinak jsem ráda za ty rozumný komentáře(eliška,petra...)
A jinak...
(Katy, 12. 3. 2008 15:09)
A jinak,... Dostihy jsou velice zajímavým námětem pro diskuze. Já osobně zastávám názor, že všeho, ale s mírou. Takže dostihy beru, Pardubická má kvalifikační kola, a koně kteří na ní nemají vypadnou. Jsou skvěle ošetřováni, majitelé je mají rádi. Opravdu myslíte, že je majitelé chtějí nechat zranit ? Normální jezdec svého koně nepožene kupředu za každou cenu. Pardubická je holt dost těžký dostih, a kdo na to nemá a dostane se tam,... Když nemá rozum, je to smutné. Na druhou stranu chápu částečně i ty, co chudáčky koníčky obhajují, ale naprosto souhlasím s příspěvkem Topinky - stručný, ale pravdivý. Koně dostihy baví, jinak by neběhali nevítězili. A pro majitele není moc výhodné koně proti jeho vůli narvat na dráhu a přinutit běžet. Donucený kůň nikdy nebude běhat tak rychle a dobře jako koník, který se pro to narodil. Jsou cvičeni aby běhali.
Jsem prostě pro to, aby se pokud možno předcházelo zbytečným zraněním a nehodám, ale dostihy jsou určitě príma věc, takže ...
A ještě malá poznámka, kdo zná koníčky jen z obrázků a má naprosto mylné a naivní představy, neměl by se do těchto diskuzí zapojovat.
reakce na příspěvek barči
(Katy, 12. 3. 2008 15:03)Hele, jen malý dotaz, když jsou ti koně tak zranění a nemohou závodit, a on je posílá na kliniku, neutratí tím možná víc peněz, než kdyby si koupil zdravého dostiháka ?
sasovia
(kollar, 2. 3. 2008 15:21)je zaujimave ako to pisete a vela veci je napisanych neprofesionalne a bez znalosti veci a problemu.Vymyslate si a zavadzate vo viacerych veciach citatela a tym sa chcete stat zaujimavy.pripada mi to ako keby so cital blask alebo na novy cas.O co vam tymto stylom pisania ide?
štěstíčko pro koně
(barča, 26. 2. 2008 13:40)muj tatíkmá kamaráda a ten chová dostihové koně. namá moc peněz na dobré závodní koně a proto kupuje i ty těžce zraněné:o) pak je pošle do německa na koňskou kliniku a tam je vyléčí a pak zase běhají jako dřív a někteří dokonce i vyhrávají mám z toho obr radost. Je to strašně hodný pán a jsem mu za to vděčná.
NESUĎTE TO CO NEZNÁTE
(koně, 16. 2. 2008 20:42)
Koně jak si většina nezasvěcených myslí díky westernovým filmům neovládá jezdec tím že do něj kopne a škubne mu vhubě otěžemi-koně ovládáte hlavně sedem a pobízíte(i zatáčíte)nohama, otěže jsou jenom doplněk.Otěž(ruka) musí být vždy podpořena holení a navíc jezdce nedrží na koni sedlo - jezdec se musí držet stehny a koleny a sedlo je dobré proto že jsou na něm opěrky a třmeny a jiné zlepšováky.Teď si vemte že kůň dokáže člověka shodit(stoupání na zadní,vyhazování atd.) když na něm ten člověk pořádně sedí a žokej má místo sedla jenom placku se třmeny a na koni skoro dřepí.Nehledě na to že když v dostihu žokej spadne tak ten koník běží dál.
koník který běhá dostihy(a neni to úplný outsider a i ty se dobře staraj a když prostě na dostihy nenjsou tak je prodaj třeba na rekreaci) tak určitě nebude žádná hubená a týraná chudinka, naopak dostává nažrat tolik kolik potřebuje podle práce a staraj se o něj taky dobře(a to i kvůli tomu že když když by se na něm nemohlo jezdit nebo by nemohl běhat tak by nemoh vydělávat peníze)
rozvrh sportovního koně vypadá například takhle
3x deně jádro(oves,ječmen atd.)
3x objem.krmivo(seno,nebo pastva)
také chodí koník do výběhu před nebo po práci
po-výběh(celý den)
ut-trénink
st-vyjížďka(nebo výběh)
ct-trénink
pa-trénink
so-výběh
ne-trénink
a navíc když už nezávodí(kolem 14 roku) tak třeba připouští v Napajedlích(hřebci) a tam se o něj určitě nestaraj špatně. celej den venku občas ho někdo vezme na vyjíždku.
naproti tomu já jezdím na rekreačním koníkovi.je to hucul(zčásti) vysokej asi 150cm a tím trochu skáčem přez překážky.když s nim třeba jen zkoušim něco z drezury tak je celej otrávenej,ale jakmile ho navedu třeba jen na malinkej křížek tak úplně ožije,protože ho baví skákat.a jak byl nadšenej z toho že moh sežrat oves jako cenu za 6.místo z 6
A co agrocentra?
(aneta, 24. 1. 2008 15:55)Za daleko vetsi chudaky nez dostihove kone (ktere zavodeni opravdu bavi - jinak by je k tomu nikdo nedonutil - kun ma daleko vetsi silu nez clovek) povazuji na zaklade vlastni zkusenosti kone v agrocentrech, kteri naprosto v rozporu se svou prirozenosti jsou nuceni krokovat napr. stale dokola po jizdarne pro poteseni nejakych "pratel prirody". To jsou teprve chudaci!! A co ponici na poutich - to Vam nepripada daleko horsi??!! A okolo dostihaku se pohybuji vetsinou lide, kteri by za ne vypustili dusi!! Ze se mezi nimi vyskytne nekdo tak arogantni jako pan Vana (a on v dostihovych kruzich zase tak oblibeny mozna ani neni), ktery kone skutecne chape jen jako prostredek obzivy, za to ti slusni prece nemohou,Jim dela jedine ostudu!!! Neodsuzujte, co neznate. Zdravim.
reakce na Petřin příspěvek
(krutarealita, 8. 1. 2008 20:20)a ty si myslíš že ti koně to alespon jsednou neskusily neprodovala jsi v zákulisí dostihů takže si neviděla co s nimi dělají když nechtejí na start a je to dost hrozné... a k tem zoo, mnohá zoo jsou proto aby v nich rozmnožily nebo zachovaly zvířata která jsou už vyhubená nabo na pohraji vyhubení... jestli tobě nezáleží natech koních je to tvůj problém těch co jim na nich záleží je docela dost takže jeden názor to nezmění
Vás taky nechápu!
(Petra, 8. 1. 2008 13:13)Souhlasím s Petrou, kdyby ti koně na to neměli na tu Pardubickou, tak ji neběží. Navíc před Velkou jsou kvalifikace a pokud to tady vy tupci nevíte, tak si to nastudujte. A za další ty dostihy mají několik kategorií a ne všichni angličtí plnokrevníci v těch dostizích zůstávají, protože každyý kůň to v sobě opravdu nemá. A pokud chcete odporovat tím, že ti koně jsou týraní, tak Vám řeknu, že kdyby ten kůň nechtěl běžet a nebavilo ho to, tak z toho dostihu vycouvá a otočí se na druhou stranu. A to si myslím, že by ho po 2. ten trenér nikam neposílal!!! Tak si prosím nechte ty svoje blbé kecy! To by jste klidně mohli zažalovat všechny ZOO v ČR, protože tam ty zvířata nejsou v takových podmínkách jak v přírodě!!! A ještě Vám poradím, když Vám to tak rve srdce, tak se na to prostě nedívejte a při Velké si raději přepněte na jiný kanál a pokud máte jen čt1, tak si vypněte na tu hoďku bednu a raději se jděte projít!!!
pravda
(Karolína, 31. 10. 2007 17:08)tak to máš absolutní pravdu...ty lidi sou upe negramodi bezcitny!já to taky nesnášim!!!proč sou ty koně tak hodný?!!!
4arwen
(HaSka, 14. 11. 2008 22:45)