Kůň je velmi inteligentní, přátelské a citlivé zvíře. Přesto byl po staletí jedním z nejubožejších otroků člověka. Milióny koní umíraly ve válkách, byly zneužívány pro práci, sport a zábavu lidí. Ve starověkém Řecku bylo úmyslné štvaní zvířat proti sobě, dostihy a nejrůznější formy zápasů zvířat s gladiátory vítaným zdrojem zábavy. Už tři tisíce let se tedy lidstvo upevňuje v názoru, že zvířata tu jsou nejen k tomu, aby nám zajišťovala obživu, ale také proto, aby nás bavila.
Dostihový sport se stal jednou z nejhorších forem vykořisťování zvířat. Využívání zvířat ve sportu má v dnešní době mnoho zastánců. Na člověka pěstující dostihový sport se často pohlíží jako na milovníka zvířat. Bookmakeři bohatnou z příjmů sázek na zápasech a dostizích. Ve sportu jsou koně zneužíváni především pro dostihy, parkur a klusácké závody. V některých zemích jsou zápasy a sporty se zvířaty považovány za kulturní tradici. Na podobnou národní pýchu zemřely v Čechách desítky koní - staly se obětmi dostihu Velká Pardubická.
VELKÁ PARDUBICKÁHistorieVelká Pardubická existuje od roku 1874, kdy vznikla jako prestižní důstojnický dostih. Proto byla dráha již od počátku extrémně náročná a o život na ní dosud přišlo více než 50 koní. Toto číslo ovšem nezahrnuje koně zabité při trénincích, kvalifikačních závodech nebo zvířata utracená později kvůli následkům absolvovaného závodu.
Nejatraktivnějším dostihem Velké Pardubické je hlavní dostih Steeplechase - Cross Country, s nejtěžší překážkou Taxisovým příkopem. Dráha měří 6.900 metrů, koně běží střídavě po trávě, písku a oranici. Na dráze je připraveno 30 překážek. Samotný Taxisův příkop je nejvražednější - dosud na něj doplatilo životem 23 koní, mnoho dalších přežilo těžké a bolestivé pády jen s velkými potížemi.
Taxis je tvořen živým plotem vysokým 140 cm, za kterým následuje zákeřná 5m dlouhá a 1metr hluboká propast. Na přeskočení Taxisu potřebuje kůň více jak 8 metrů dlouhý skok. Záludnost této a podobných překážek spočívá především v tom, že kůň před skokem neví, že ho za plotem čeká ještě příkop, a to je také důvod častých pádů a zranění. K nebezpečnosti této překážky přispívá také to, že se před hlavním závodem nesmí trénovat. Proti Taxisově příkopu se zvedla vlna odporu hned po prvním ročníku Velké Pardubické. Egon Thurn - Taxis tehdy skok obhajoval slovy: "Jasnosti, vy ani já tuto překážku překonávat nebudete, a proto není důvodu, proč bychom ji měli vyřaditi a někomu ji ulehčovali."
Nejen Taxisův příkop
Krutost Velké Pardubické však zdaleka nespočívá jen v Taxisu. Většina zabitých koní totiž umírá na jiných překážkách nebo je uštvána během závodu. 60 - 80% koní dostih vůbec nedokončí, což samo o sobě vypovídá o jeho obtížnosti.
V roce 1993 dokonce dojel z devíti startujících jezdců jen jeden. V roce 1998 z dvaceti pouhých sedm. Podle ve světě všeobecně uznávaných pravidel není možné, aby jezdec po pádu znovu nasedl na koně a dojel do cíle. Něco takového zahraniční steeplechase nepřipouští a každý pád je v řeči pravidel důkazem, že kůň jednoduše na dostih nemá. U nás však toto pravidlo neplatí.
Další odlišností je podklad, na kterém se steeplechase běhají. Nikde na světě nebývá dráha upravována pluhem - naproti tomu v Pardubicích běhají koně po oranici. Ta se původně orala pluhem tažených koňmi a brázda byla hluboká 20 - 30 cm. Později, když se orala traktorem, dosahovala brázda hloubky i přes 40 cm, což zvýšilo celkovou náročnost dostihu, a způsobilo tak extrémní vysílení koní, jehož následkem pak padali i na jink snadných překážkách.
I délka dráhy je v rozporu s normou dostihového sportu - normálně by neměla přesahovat 5.000m. "Musím přiznat, že tradici Velké jsme viděli i v její nebezpečnosti a možná i krutosi." připustil v tisku dokonce i bývalý ředitel Dostihového spolku Jiří Janda.
Změny?
Po protestech domácích i zahraničních ochránců zvířat v letech 1992 - 93 došlo k některým úpravám závodní dráhy, z nichž však většina byla jen kosmetického rázu. Za skutečně prospěšné lze považovat pouze zavlažování dráhy, které zmírňuje nápor na klouby koní a tak i jejich celkovou únavu, správným krokem bylo i snížení brázdy oranice na 10 cm.
Naopak kritickým bodem zůstává Taxisův příkop, kde došlo mj. ke snížení plotu na 140 cm z původních 150 a snížení hloubky příkopu ze 2 metrů na 1 metr. Nicméně Taxis nezabíjí svou hloubkou, ale především svou délkou, a tak se na obtížnosti překážky prakticky nic nezměnilo. Navíc snížení živého plotu může vést k menší odrazové aktivitě, která skok zkrátí. tento argument ostatně vznášeli i někteří žokejové. Při již zmiňovaném 103. ročníku Velké Pardubické spadlo z devíti startujících koní šest právě na Taxisu.
Je zřejmé, že většina úprav slouží k manipulaci s veřejným míněním a až na výjimky zůstává náročnost a nebezpečnost závodu zachována. Koně na Velké Pardubické umírají dál - v roce 1998 měla tragický konec hromadná kolize na překážce Popkovický skok, při které si zlomil nohu sedmiletý hnědák Damion a musel být utracen. Další kůň byl při kolizi težce zraněn.
O koních a lidechPoužívání koní ve sportu je spojeno s nucením zvířat k nepřirozeným úkonům, často přesahujícím jejich vrozené schopnosti. Kůň je tvor, který odpradávna žil v rovinatých krajinách, kde neměl žádné těžší překážky. Skákat samozřejmě umí, ale v přírodě by se této činnosti věnoval pouze v minimální míře. Kůň tedy není klasickým "skokanem" jako například puma nebo jaguár. Stačí si jen porovnat tělesné proporce koně a jaguára. je to především rozdílná délka těla, pružnost páteře, ale i rozdílná délka a síla končetin, která pro koně znamená vyšší pravděpodobnost zranění, zvlášť při dopadu z výšky.
Stále vyšších výkonů zvířat je dosahováno nejen náročným tréninkem, ale někdy i jinými nepřirozenými metodami, jako jsou doping nebo nepřiměřené fyzické podněty. Jako pobídka k vyvinutí vyšší rychlosti není výjimečné bití a kopání koní do slabin. K vyšším skokům bývají zvířata cvičena tak, že při přeskakování překážky jim je záměrně způsobována bolet, což je nutí při dalším skoku skákat výše. Provádějí se i chirurgické zákroky, jejichž cílem je znecitlivění choulostivých nebo extrémně namáhaných částí těla, zejména kloubů. Při namáhavém intenzivním tréninku se však po určité době klouby v důsledku nepřirozených pohybů opotřebovávají a kůň se stává pro vrchlový sport nepoužitelným.
Majitelé stájí, plemenáři a přiznivci dostihového sportu obhajují nezbytnost provozování dostihů argumentací, že koně byli pro vrchlový sport vyšlechtěni. Uvědomme si však, že stejně jako by nám připadaly obludné zásahy do přirozeného výběru partnerů u lidí, je zrůdné a nezodpovědné i genetické šlechtění koní. Místo koní jsou produkování závodníci, u kterých je genetická informace lidským zásahem záměrně pokřivena. Člověk tak zasahuje do genofondu celého druhu. Plemenáři se svými výsledky pyšní před veřejností a dostihový průmysl podporuje další výzkum. V laboratořích se pracuje na objevování stále nových a účinnějších chemických prostředků, které mají za cíl ovlivnit výsledky závodu. Nejrůznější chemické a hormonální přípravky slouží k potlačení únavy, zvýšení výkonnosti nebo celkovému tlumení bolesti. Lidmi tak byl vyšlechtěn druh, jenž by ve volné přírodě neměl šanci přežít a který se tak stal zcela závislým na péči člověka.
Život dostihových koní je naplněn tréninkem a závody, při kterých zvířata často trpí stresem. Zvláště prestižnější dostihy jsou v první řadě velkým byznysem, což se negativně projevuje i v chování jezdců. Na životy koní tak padá stín permanentního rizizka smrti na dostihové dráze nebo utracení v důsledku zranění či úplného vyčerpání.
V souvislosti s Velkou Pardubickou bývá často uváděn argument, že existují steně nebezpečné sporty, například horolezectví nebo kanoistika. Rozdíl je v tom, že u těchto sportů je to člověk, kdo si vybírá, zda riziko podstoupí, zatímco u dostihů se zvíře rozhodnout nemůže. Odpůrcům zneužívání zvířat ve sportu je také předkládán názor, že zvíře samotné si přeje závod. Nikdo samozřejmě nepopírá fakt, že volně žijící zvířata, především mláďata, jsou hravá a soutěživá. Stejně jednoznačná je i instinktivní snaha silných jedinců dominovat ve stádě. Je však rozdíl mezi soutěživým chováním na svobodě a celoživotním vězněním a nuceným tréninkem s cílem dosahování stále vyšších výkonů. Neexistuje zvíře, které by mělo potřebu překonat nejnovější rekord nebo riskovat svůj život pro dosažení většího vzrušení lidí na tribunách či zisku pro svého majitele.
Na otázku o etickém přístupu jezdce ke koni odpovídá v jednom z rozhovorů pro tisk přední domácí žokej Josef Váňa upřímně: "Nemám úplně čisté svědomí, už se mi také stalo, že jsem s koněm pokračoval v dostihu, i když jsem věděl, že bych to měl dávno zabalit." I toto doznání vypovídá o tom, jak to ve skutečnosti je s těmi opravdovými milovníky koní, kterými podle obecně rozšířeného názoru jsou jezdci, majitelé stájí a další lidé, kteří se okolo koní pohybují.
Dostihy jsou především velkým byznysem - majitelé nejlepších koní vydělávají ohromné částky, bookmakeři si nacpávají peněženky ze sázek, města vydělávají na pořádání dostihů velké sumy z daní a turistického ruchu. A žokejové jsou někdy schopni dovláčet do cíle zraněného koně doslova za každou cenu. V živé paměti je příklad 102. ročníku Velké Pardubické, kdy se na Havlově skoku zranil kůň Gemer, kterého ale jezdec s vidinou finanční prémie a pátého místa zchromlého a úpně vysíleného násilím dohnal do cíle. Dav "milovníků koní" na tribunách tomuto sadistickému představení nadšeně aplaudoval.
Pohled na jezdce štkajícího nad mrtvým koněm bývá vydáván za příklad opravdové, čisté a nezištné lásky ke zvířeti. Nad čím to ale jezdec slzí? Nad rozplynutou vidinou vítězství? Nad zmařenou snahou a úsilím? Na dztrátou času? Nad majetkem? To nemusí, kůň byl přece vysoce pojištěn. Nad kamarádem? Toho ale přece nevystavujeme svévolně a zbytečně smrtelnému nebezpečí. Jediným rozumným důvodem k slzám může být jeho špatné svědomí. To však proudem slz umýt nelze.
Ať již se jedná o dostihy, psí závody, medvědí či kohoutí zápasy, koridu nebo rodeo, pointa je vždy stejná: na jedné straně zvířata štvaná k maximálním výkonům, ponížená, riskující, trpící, přicházející o život a na druhé straně člověk, který se baví "sportuje" a vydělává peníze. Lidská společnost připravila koně o volnou přírodu, zotročila je a způsobila jejich závislost na člověku. Je povinností lidí přestat je vystavovat dalšímu zneužívání a nebezpečí jen pro svou zábavu a zisk.
NEHODY PŘI VELKÉ PARDUBICKÉ
Rok
Kůň
Místo nehody
Příčina zranění
1874
Strizzel
bulfinš, po doskoku
zlomení vazu, pád na hlavu
1878
Trouville
zeď, při pádu
zlomení kříže
1893
Courage
drop, při doskoku
zlomení nohy ve spěnce
1896
Walter
dvojskok
po doskoku těžké zranění
1899
Victor
cílová rovina
úplné vyčerpání a chrlení krve
1901
Senator II
hadí příkop, doskok
zlomení lopatky
1912
Kulík
popkovický skok
pád na hlavu, zranění páteře
1913
Stamford
zahrádka, doskok
zranění páteře
1921
Magyar leány
malý vodní příkop
doskok, zlomení zadní končetiny
1922
Leffers II
po dosažení cíle
úplné vyčerpání a zchvácení
1927
Eba
otevřený příkop
poranění páteře při doskoku
Al right II
šlápnutí do prohlubně
zlomení nohy ve spěnce
Landgraf II
popkovický oblouk
úplné ochromnutí
Doyen
Taxisův příkop
krátký doskok, zlomení vazu
1933
Regalon
hadí příkop, doskok
zlomení vazu po pádu
1950
Rival
malý vodní příkop
doskok, zlomení zadní končetiny
Gejša
dvojbradlí
zlomení žeber, poranění plic
1956
Brouk
Taxisův příkop
rozdrcení bederních obratlů
1960
Pastela
malá zahrádka
zlomení vazi při doskoku
Viza
Taxisův příkop
zlomení pravé přední končetiny
1962
Cheder
proutěná překážka
zlomení končetiny
Kolar
Taxisův příkop
proražení lebeční kosti v doskoku
1964
Div
Taxisův příkop
těžké zranění končetiny
1967
Zamyslel
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů při doskoku
Rubel
proutěná překážka
přetržení levého spěnkového kloubu a šlachy ohybače
1969
Vaga
Taxisův příkop a popkovický skok
ztržení křížové kosti a ulomení sedacího hrbolu
Japan
Havlův skok
krátký doskok, zlomení druhého krčního obratle
Blankyt
Taxisův příkop
silně naštíplá kopytní kost po pádu
1970
Liban
Taxisův příkop
krátký doskok po příkopu, utracen v nemocnici
Bilet
Taxisův příkop a malý anglický skok
krátký doskok, zlomení bederních obratlů
1971
Kostrava
Taxisův příkop
krátký doskok na hlavu, zlomení krčních obratlů
Ria
Taxisův příkop
zlomení žeber při doskoku (až po dostihu, doběhla 10)
1973
Metas
seskok
zlomení křížové kosti při doskoku
1975
Sandra II
Taxisův příkop
krátký skok, zlomení krčního obratle
1977
Úskok
Taxisův příkop
krátký skok, zlomení krčního obratle
1981
Lancaster
přírodní plot s překážkou
zlomení spěnkové kosti při doskoku
1982
Pahang
Irská lavice
skok na přední šikmý svah a zranění bederních obratů, utržení křížové kosti
1983
Klotild
proutěná překážka
luxace spěnkového a kopytního kloubu
1984
Futbol
Taxisův příkop
těžké zranění krčních obratlů při doskoku
Emanuel
Taxisův příkop
fraktura hlezenního kloubu a zlomení hlezenní kosti
Kapellan
Taxisův příkop
zlomení pravé zadní končetiny, úplné vyčerpání po doběhu
1985
Santos
úplné vyčerpání
1986
Lozorno
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů při doskoku
1989
Gajsan
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů
Caribo
Malý vodní příkop
fraktura 1.ram. kosti
Torfha
Taxisův příkop
fraktura prvního krčního obratlu a zlomení křížové kosti
1990
Formát
Taxisův příkop
1991
Pauza
Taxisův příkop
zlomený vaz
1992
Mallente
1995
Glawotte
vyčerpání
Kazan
1996
Pamep Galaxy
Taxisův příkop
1998
Damion
Popkovický skok
1999
Celestano
prodloužený Taxisův příkop
zlomení nohy a zastřelen
Velká Pardubická existuje od roku 1874, kdy vznikla jako prestižní důstojnický dostih. Proto byla dráha již od počátku extrémně náročná a o život na ní dosud přišlo více než 50 koní. Toto číslo ovšem nezahrnuje koně zabité při trénincích, kvalifikačních závodech nebo zvířata utracená později kvůli následkům absolvovaného závodu.
Nejatraktivnějším dostihem Velké Pardubické je hlavní dostih Steeplechase - Cross Country, s nejtěžší překážkou Taxisovým příkopem. Dráha měří 6.900 metrů, koně běží střídavě po trávě, písku a oranici. Na dráze je připraveno 30 překážek. Samotný Taxisův příkop je nejvražednější - dosud na něj doplatilo životem 23 koní, mnoho dalších přežilo těžké a bolestivé pády jen s velkými potížemi.
Taxis je tvořen živým plotem vysokým 140 cm, za kterým následuje zákeřná 5m dlouhá a 1metr hluboká propast. Na přeskočení Taxisu potřebuje kůň více jak 8 metrů dlouhý skok. Záludnost této a podobných překážek spočívá především v tom, že kůň před skokem neví, že ho za plotem čeká ještě příkop, a to je také důvod častých pádů a zranění. K nebezpečnosti této překážky přispívá také to, že se před hlavním závodem nesmí trénovat. Proti Taxisově příkopu se zvedla vlna odporu hned po prvním ročníku Velké Pardubické. Egon Thurn - Taxis tehdy skok obhajoval slovy: "Jasnosti, vy ani já tuto překážku překonávat nebudete, a proto není důvodu, proč bychom ji měli vyřaditi a někomu ji ulehčovali."
Nejen Taxisův příkop
Krutost Velké Pardubické však zdaleka nespočívá jen v Taxisu. Většina zabitých koní totiž umírá na jiných překážkách nebo je uštvána během závodu. 60 - 80% koní dostih vůbec nedokončí, což samo o sobě vypovídá o jeho obtížnosti.
V roce 1993 dokonce dojel z devíti startujících jezdců jen jeden. V roce 1998 z dvaceti pouhých sedm. Podle ve světě všeobecně uznávaných pravidel není možné, aby jezdec po pádu znovu nasedl na koně a dojel do cíle. Něco takového zahraniční steeplechase nepřipouští a každý pád je v řeči pravidel důkazem, že kůň jednoduše na dostih nemá. U nás však toto pravidlo neplatí.
Další odlišností je podklad, na kterém se steeplechase běhají. Nikde na světě nebývá dráha upravována pluhem - naproti tomu v Pardubicích běhají koně po oranici. Ta se původně orala pluhem tažených koňmi a brázda byla hluboká 20 - 30 cm. Později, když se orala traktorem, dosahovala brázda hloubky i přes 40 cm, což zvýšilo celkovou náročnost dostihu, a způsobilo tak extrémní vysílení koní, jehož následkem pak padali i na jink snadných překážkách.
I délka dráhy je v rozporu s normou dostihového sportu - normálně by neměla přesahovat 5.000m. "Musím přiznat, že tradici Velké jsme viděli i v její nebezpečnosti a možná i krutosi." připustil v tisku dokonce i bývalý ředitel Dostihového spolku Jiří Janda.
Změny?
Po protestech domácích i zahraničních ochránců zvířat v letech 1992 - 93 došlo k některým úpravám závodní dráhy, z nichž však většina byla jen kosmetického rázu. Za skutečně prospěšné lze považovat pouze zavlažování dráhy, které zmírňuje nápor na klouby koní a tak i jejich celkovou únavu, správným krokem bylo i snížení brázdy oranice na 10 cm.
Naopak kritickým bodem zůstává Taxisův příkop, kde došlo mj. ke snížení plotu na 140 cm z původních 150 a snížení hloubky příkopu ze 2 metrů na 1 metr. Nicméně Taxis nezabíjí svou hloubkou, ale především svou délkou, a tak se na obtížnosti překážky prakticky nic nezměnilo. Navíc snížení živého plotu může vést k menší odrazové aktivitě, která skok zkrátí. tento argument ostatně vznášeli i někteří žokejové. Při již zmiňovaném 103. ročníku Velké Pardubické spadlo z devíti startujících koní šest právě na Taxisu.
Je zřejmé, že většina úprav slouží k manipulaci s veřejným míněním a až na výjimky zůstává náročnost a nebezpečnost závodu zachována. Koně na Velké Pardubické umírají dál - v roce 1998 měla tragický konec hromadná kolize na překážce Popkovický skok, při které si zlomil nohu sedmiletý hnědák Damion a musel být utracen. Další kůň byl při kolizi težce zraněn.
O koních a lidechPoužívání koní ve sportu je spojeno s nucením zvířat k nepřirozeným úkonům, často přesahujícím jejich vrozené schopnosti. Kůň je tvor, který odpradávna žil v rovinatých krajinách, kde neměl žádné těžší překážky. Skákat samozřejmě umí, ale v přírodě by se této činnosti věnoval pouze v minimální míře. Kůň tedy není klasickým "skokanem" jako například puma nebo jaguár. Stačí si jen porovnat tělesné proporce koně a jaguára. je to především rozdílná délka těla, pružnost páteře, ale i rozdílná délka a síla končetin, která pro koně znamená vyšší pravděpodobnost zranění, zvlášť při dopadu z výšky.
Stále vyšších výkonů zvířat je dosahováno nejen náročným tréninkem, ale někdy i jinými nepřirozenými metodami, jako jsou doping nebo nepřiměřené fyzické podněty. Jako pobídka k vyvinutí vyšší rychlosti není výjimečné bití a kopání koní do slabin. K vyšším skokům bývají zvířata cvičena tak, že při přeskakování překážky jim je záměrně způsobována bolet, což je nutí při dalším skoku skákat výše. Provádějí se i chirurgické zákroky, jejichž cílem je znecitlivění choulostivých nebo extrémně namáhaných částí těla, zejména kloubů. Při namáhavém intenzivním tréninku se však po určité době klouby v důsledku nepřirozených pohybů opotřebovávají a kůň se stává pro vrchlový sport nepoužitelným.
Majitelé stájí, plemenáři a přiznivci dostihového sportu obhajují nezbytnost provozování dostihů argumentací, že koně byli pro vrchlový sport vyšlechtěni. Uvědomme si však, že stejně jako by nám připadaly obludné zásahy do přirozeného výběru partnerů u lidí, je zrůdné a nezodpovědné i genetické šlechtění koní. Místo koní jsou produkování závodníci, u kterých je genetická informace lidským zásahem záměrně pokřivena. Člověk tak zasahuje do genofondu celého druhu. Plemenáři se svými výsledky pyšní před veřejností a dostihový průmysl podporuje další výzkum. V laboratořích se pracuje na objevování stále nových a účinnějších chemických prostředků, které mají za cíl ovlivnit výsledky závodu. Nejrůznější chemické a hormonální přípravky slouží k potlačení únavy, zvýšení výkonnosti nebo celkovému tlumení bolesti. Lidmi tak byl vyšlechtěn druh, jenž by ve volné přírodě neměl šanci přežít a který se tak stal zcela závislým na péči člověka.
Život dostihových koní je naplněn tréninkem a závody, při kterých zvířata často trpí stresem. Zvláště prestižnější dostihy jsou v první řadě velkým byznysem, což se negativně projevuje i v chování jezdců. Na životy koní tak padá stín permanentního rizizka smrti na dostihové dráze nebo utracení v důsledku zranění či úplného vyčerpání.
V souvislosti s Velkou Pardubickou bývá často uváděn argument, že existují steně nebezpečné sporty, například horolezectví nebo kanoistika. Rozdíl je v tom, že u těchto sportů je to člověk, kdo si vybírá, zda riziko podstoupí, zatímco u dostihů se zvíře rozhodnout nemůže. Odpůrcům zneužívání zvířat ve sportu je také předkládán názor, že zvíře samotné si přeje závod. Nikdo samozřejmě nepopírá fakt, že volně žijící zvířata, především mláďata, jsou hravá a soutěživá. Stejně jednoznačná je i instinktivní snaha silných jedinců dominovat ve stádě. Je však rozdíl mezi soutěživým chováním na svobodě a celoživotním vězněním a nuceným tréninkem s cílem dosahování stále vyšších výkonů. Neexistuje zvíře, které by mělo potřebu překonat nejnovější rekord nebo riskovat svůj život pro dosažení většího vzrušení lidí na tribunách či zisku pro svého majitele.
Na otázku o etickém přístupu jezdce ke koni odpovídá v jednom z rozhovorů pro tisk přední domácí žokej Josef Váňa upřímně: "Nemám úplně čisté svědomí, už se mi také stalo, že jsem s koněm pokračoval v dostihu, i když jsem věděl, že bych to měl dávno zabalit." I toto doznání vypovídá o tom, jak to ve skutečnosti je s těmi opravdovými milovníky koní, kterými podle obecně rozšířeného názoru jsou jezdci, majitelé stájí a další lidé, kteří se okolo koní pohybují.
Dostihy jsou především velkým byznysem - majitelé nejlepších koní vydělávají ohromné částky, bookmakeři si nacpávají peněženky ze sázek, města vydělávají na pořádání dostihů velké sumy z daní a turistického ruchu. A žokejové jsou někdy schopni dovláčet do cíle zraněného koně doslova za každou cenu. V živé paměti je příklad 102. ročníku Velké Pardubické, kdy se na Havlově skoku zranil kůň Gemer, kterého ale jezdec s vidinou finanční prémie a pátého místa zchromlého a úpně vysíleného násilím dohnal do cíle. Dav "milovníků koní" na tribunách tomuto sadistickému představení nadšeně aplaudoval.
Pohled na jezdce štkajícího nad mrtvým koněm bývá vydáván za příklad opravdové, čisté a nezištné lásky ke zvířeti. Nad čím to ale jezdec slzí? Nad rozplynutou vidinou vítězství? Nad zmařenou snahou a úsilím? Na dztrátou času? Nad majetkem? To nemusí, kůň byl přece vysoce pojištěn. Nad kamarádem? Toho ale přece nevystavujeme svévolně a zbytečně smrtelnému nebezpečí. Jediným rozumným důvodem k slzám může být jeho špatné svědomí. To však proudem slz umýt nelze.
Ať již se jedná o dostihy, psí závody, medvědí či kohoutí zápasy, koridu nebo rodeo, pointa je vždy stejná: na jedné straně zvířata štvaná k maximálním výkonům, ponížená, riskující, trpící, přicházející o život a na druhé straně člověk, který se baví "sportuje" a vydělává peníze. Lidská společnost připravila koně o volnou přírodu, zotročila je a způsobila jejich závislost na člověku. Je povinností lidí přestat je vystavovat dalšímu zneužívání a nebezpečí jen pro svou zábavu a zisk.
NEHODY PŘI VELKÉ PARDUBICKÉ
Rok
Kůň
Místo nehody
Příčina zranění
1874
Strizzel
bulfinš, po doskoku
zlomení vazu, pád na hlavu
1878
Trouville
zeď, při pádu
zlomení kříže
1893
Courage
drop, při doskoku
zlomení nohy ve spěnce
1896
Walter
dvojskok
po doskoku těžké zranění
1899
Victor
cílová rovina
úplné vyčerpání a chrlení krve
1901
Senator II
hadí příkop, doskok
zlomení lopatky
1912
Kulík
popkovický skok
pád na hlavu, zranění páteře
1913
Stamford
zahrádka, doskok
zranění páteře
1921
Magyar leány
malý vodní příkop
doskok, zlomení zadní končetiny
1922
Leffers II
po dosažení cíle
úplné vyčerpání a zchvácení
1927
Eba
otevřený příkop
poranění páteře při doskoku
Al right II
šlápnutí do prohlubně
zlomení nohy ve spěnce
Landgraf II
popkovický oblouk
úplné ochromnutí
Doyen
Taxisův příkop
krátký doskok, zlomení vazu
1933
Regalon
hadí příkop, doskok
zlomení vazu po pádu
1950
Rival
malý vodní příkop
doskok, zlomení zadní končetiny
Gejša
dvojbradlí
zlomení žeber, poranění plic
1956
Brouk
Taxisův příkop
rozdrcení bederních obratlů
1960
Pastela
malá zahrádka
zlomení vazi při doskoku
Viza
Taxisův příkop
zlomení pravé přední končetiny
1962
Cheder
proutěná překážka
zlomení končetiny
Kolar
Taxisův příkop
proražení lebeční kosti v doskoku
1964
Div
Taxisův příkop
těžké zranění končetiny
1967
Zamyslel
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů při doskoku
Rubel
proutěná překážka
přetržení levého spěnkového kloubu a šlachy ohybače
1969
Vaga
Taxisův příkop a popkovický skok
ztržení křížové kosti a ulomení sedacího hrbolu
Japan
Havlův skok
krátký doskok, zlomení druhého krčního obratle
Blankyt
Taxisův příkop
silně naštíplá kopytní kost po pádu
1970
Liban
Taxisův příkop
krátký doskok po příkopu, utracen v nemocnici
Bilet
Taxisův příkop a malý anglický skok
krátký doskok, zlomení bederních obratlů
1971
Kostrava
Taxisův příkop
krátký doskok na hlavu, zlomení krčních obratlů
Ria
Taxisův příkop
zlomení žeber při doskoku (až po dostihu, doběhla 10)
1973
Metas
seskok
zlomení křížové kosti při doskoku
1975
Sandra II
Taxisův příkop
krátký skok, zlomení krčního obratle
1977
Úskok
Taxisův příkop
krátký skok, zlomení krčního obratle
1981
Lancaster
přírodní plot s překážkou
zlomení spěnkové kosti při doskoku
1982
Pahang
Irská lavice
skok na přední šikmý svah a zranění bederních obratů, utržení křížové kosti
1983
Klotild
proutěná překážka
luxace spěnkového a kopytního kloubu
1984
Futbol
Taxisův příkop
těžké zranění krčních obratlů při doskoku
Emanuel
Taxisův příkop
fraktura hlezenního kloubu a zlomení hlezenní kosti
Kapellan
Taxisův příkop
zlomení pravé zadní končetiny, úplné vyčerpání po doběhu
1985
Santos
úplné vyčerpání
1986
Lozorno
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů při doskoku
1989
Gajsan
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů
Caribo
Malý vodní příkop
fraktura 1.ram. kosti
Torfha
Taxisův příkop
fraktura prvního krčního obratlu a zlomení křížové kosti
1990
Formát
Taxisův příkop
1991
Pauza
Taxisův příkop
zlomený vaz
1992
Mallente
1995
Glawotte
vyčerpání
Kazan
1996
Pamep Galaxy
Taxisův příkop
1998
Damion
Popkovický skok
1999
Celestano
prodloužený Taxisův příkop
zlomení nohy a zastřelen
NEHODY PŘI VELKÉ PARDUBICKÉ | |||
Rok | Kůň | Místo nehody | Příčina zranění |
1874 | Strizzel | bulfinš, po doskoku | zlomení vazu, pád na hlavu |
1878 | Trouville | zeď, při pádu | zlomení kříže |
1893 | Courage | drop, při doskoku | zlomení nohy ve spěnce |
1896 | Walter | dvojskok | po doskoku těžké zranění |
1899 | Victor | cílová rovina | úplné vyčerpání a chrlení krve |
1901 | Senator II | hadí příkop, doskok | zlomení lopatky |
1912 | Kulík | popkovický skok | pád na hlavu, zranění páteře |
1913 | Stamford | zahrádka, doskok | zranění páteře |
1921 | Magyar leány | malý vodní příkop | doskok, zlomení zadní končetiny |
1922 | Leffers II | po dosažení cíle | úplné vyčerpání a zchvácení |
1927 | Eba | otevřený příkop | poranění páteře při doskoku |
Al right II | šlápnutí do prohlubně | zlomení nohy ve spěnce | |
Landgraf II | popkovický oblouk | úplné ochromnutí | |
Doyen | Taxisův příkop | krátký doskok, zlomení vazu | |
1933 | Regalon | hadí příkop, doskok | zlomení vazu po pádu |
1950 | Rival | malý vodní příkop | doskok, zlomení zadní končetiny |
Gejša | dvojbradlí | zlomení žeber, poranění plic | |
1956 | Brouk | Taxisův příkop | rozdrcení bederních obratlů |
1960 | Pastela | malá zahrádka | zlomení vazi při doskoku |
Viza | Taxisův příkop | zlomení pravé přední končetiny | |
1962 | Cheder | proutěná překážka | zlomení končetiny |
Kolar | Taxisův příkop | proražení lebeční kosti v doskoku | |
1964 | Div | Taxisův příkop | těžké zranění končetiny |
1967 | Zamyslel | Taxisův příkop | zlomení krčních obratlů při doskoku |
Rubel | proutěná překážka | přetržení levého spěnkového kloubu a šlachy ohybače | |
1969 | Vaga | Taxisův příkop a popkovický skok | ztržení křížové kosti a ulomení sedacího hrbolu |
Japan | Havlův skok | krátký doskok, zlomení druhého krčního obratle | |
Blankyt | Taxisův příkop | silně naštíplá kopytní kost po pádu | |
1970 | Liban | Taxisův příkop | krátký doskok po příkopu, utracen v nemocnici |
Bilet | Taxisův příkop a malý anglický skok | krátký doskok, zlomení bederních obratlů | |
1971 | Kostrava | Taxisův příkop | krátký doskok na hlavu, zlomení krčních obratlů |
Ria | Taxisův příkop | zlomení žeber při doskoku (až po dostihu, doběhla 10) | |
1973 | Metas | seskok | zlomení křížové kosti při doskoku |
1975 | Sandra II | Taxisův příkop | krátký skok, zlomení krčního obratle |
1977 | Úskok | Taxisův příkop | krátký skok, zlomení krčního obratle |
1981 | Lancaster | přírodní plot s překážkou | zlomení spěnkové kosti při doskoku |
1982 | Pahang | Irská lavice | skok na přední šikmý svah a zranění bederních obratů, utržení křížové kosti |
1983 | Klotild | proutěná překážka | luxace spěnkového a kopytního kloubu |
1984 | Futbol | Taxisův příkop | těžké zranění krčních obratlů při doskoku |
Emanuel | Taxisův příkop | fraktura hlezenního kloubu a zlomení hlezenní kosti | |
Kapellan | Taxisův příkop | zlomení pravé zadní končetiny, úplné vyčerpání po doběhu | |
1985 | Santos | úplné vyčerpání | |
1986 | Lozorno | Taxisův příkop | zlomení krčních obratlů při doskoku |
1989 | Gajsan | Taxisův příkop | zlomení krčních obratlů |
Caribo | Malý vodní příkop | fraktura 1.ram. kosti | |
Torfha | Taxisův příkop | fraktura prvního krčního obratlu a zlomení křížové kosti | |
1990 | Formát | Taxisův příkop | |
1991 | Pauza | Taxisův příkop | zlomený vaz |
1992 | Mallente | ||
1995 | Glawotte | vyčerpání | |
Kazan | |||
1996 | Pamep Galaxy | Taxisův příkop | |
1998 | Damion | Popkovický skok | |
1999 | Celestano | prodloužený Taxisův příkop | zlomení nohy a zastřelen |
Komentáře
Přehled komentářů
Ne paní Eliško, koně nejsou hodní, protože chtějí závodit. Koně se k závodění nenarodili. K závodění jsou pouze donuceni. Mnohdy nelidskými. tvrdými tréninky atd. Proč někteří jezdci koně téměř uštvou jen aby doběhl? I vy paní Eliško jste placená jen proto, že ty koně závodí, to si zřejmě vůbec neuvědomujete. Koně jsou nuceni závodit jenom a pouze proto, aby pár majitelů stájí, žokejů vydělalo co nejvíce. Na koních jim nezáleží. I takový koňák a žokej jako je pan Váňa přiznal, že dojel do cíle i když věděl, že to měl dávno zabalit. O čem to svědčí je asi každému soudnému člověku jasné. proto říkám zrušit minimálně překážkové závody. A pokud jde o pohyb koní v přírodě, jistě také musí občas překonat překážku jestliže nemá vyhnutí. Ne, ale z donucení a ne dvacet překážek. A již vůbec ne takových jako ve Velké pardubické, a navíc překážku spíše přeleze než přeskočí. Skáče, protože je k tomu nucen.
dostihy
(Martina, 18. 3. 2014 0:58)Anglický plnokrevník je plemeno, které je chované pro dostihy. Je to jediné plemeno koně, které má uzavřenou plemennou knihu. Jsou to koně, pro které jsou dostihy jejich život. Uvědomte si, vy všichni "takzvaní ochránci", že nebýt dostihů, mohl by anglický plnokrevník úplně vyhynout. Nebylo by to škoda?
Chtíč ....
(Queen, 27. 5. 2012 19:53)Mám kobylku po dostizích a pokaždé když nás někdo předběhne tak ona chce běžet... existují 2 strany jedné mince hodně trenérů/majitelů se ke svým koníkum chová slušně mají odpočinek atd. ale najde se i pár takových kteří koně přetěžují a nutí je ale vemte si kolikrát když dojde k pádu jezdce kůn běží dál protože chce předběhnout koně a chce vyhrát pravdu mají vlastně všichni v několika ohledech by se mohly dostihy vylepšit ale proč uvádět špatné světlko na celý dostihový sport ??
Jak trapné....
(Helen, 1. 4. 2012 14:12)Napsala bych něco, ale raději držím hubu... Nic nevíš o A1/1, tak asi proto máš tenhle článek... Nemám slov...
Náně ucancané
(Pavlakoňarka, 22. 1. 2012 13:30)Jsi blbá a o dostizích nic nevíš. Díváš se jenom na neúspěchy, neštěstí a nehody. Kůň je dokonalý tvor a jeho spolupráce s člověkem je nedocenitelná. Milujeme koně, jsou to přátelé, inteligentní stvoření, jež nás obohacují mírou nejvyšší, přátelstvím. A ty, Káčo nevyrovnaná zkus si někdy sednout do sedla a poznat proč je kůň v dnešní době tam kde je. Na trati, v militari, u pohybově postižených lidí, v klusáckých závodech v drezuře. Co jiného by dnes mohl dělat blíž člověku?
...
(Montgomery, 25. 3. 2011 19:42)
Cože to je nesmysl co tu píšeš...chápu že někteří lidi nemají rádi dostihy...ale oni pro tohle byli stvořeni a že se kůň zraní...tohle se stává nejen v dostizích ale i v běžném životě kdy kůň není trenován pro sport...znala jsem koně nejezdil dostihy nic a jednoho dne uklouzl na ledě a musel být uspán.Tak nevím proč si všichni myslí že nejhorší sou dostihy.Je to krásný sport.SPORT KRÁLŮ!!
Re: ...
(Klára, 17. 9. 2011 10:51)Stvořeni pro dostihy?? to fakt nebyli TO JEN LIDI K TOMU KONĚ NUTÍ.ANO KONĚ RÁDI BEHAJÍ ALE NE S UDIDLEM V TLAMĚ A ŽOKEJEM NA ZÁDECH.RÁDI BĚHAJ,ALE PŘIROZENĚ!!! A PŘIROZENÝ FAKT NENI KDYŽ JE NEUSTÁLE NĚKDO BIČUJE A TAHÁ ZA OTĚŽE!!! .........................chápeš???
Re: Re: ...
(Meggi, 26. 12. 2011 13:34)Při dostihu se bičovat nesmí! Je to zakázané. A za otěže tahá každý jezdec někdy to jinak nejde.
co takhle uvést zdroj článku?
(Medea, 30. 10. 2011 21:55)
Když už opisujete, je slušnost uvést zdroj. www.differentlife.cz/dostihy.htm
Někdo by třeba mohl říct, že doslova kradete.
Nesnáším
(Lenka, 25. 10. 2007 21:51)Nesnáším dostihy. Ovšem hodně lidí je miluje - mám i kamarádku, která dostihy žije a vždy se pohádáme, když přijde řeč na dostihy. Nesnáším je, ale bohužel hodně lidí si myslí, že to koně baví a že bez nich nemou žít - blbost. Dostihy jsou hnus.
MŮJ NÁZOR!
(Terka, 17. 9. 2011 10:41)Nebýt dostihů tak většina koní co při nich zemřeli žijí a nemusí být na věčných pastvinách! Já koně miluju ale dostihy nesnášim protože je beru za týrání koní,je to pro ně krutá smrt jen kvůli tomu že lidi chtěj naleštěnou medaili za dostihy!!!!!!
Kapellan
(Di., 24. 7. 2011 13:29)Po pádu an Taxisově příkopu v roc 1984 byl znovu nasednut, spadl na Malých zahráskách, byla konstatována zlomenina zadní končetiny, po odvozu na veterinární kliniku došlo k fixaci a odvozu zpět do Sovětského svazu. Kopíruješ tu informace, bez uvedení zdrojů, což je porušení autorského práva a navíc to jsou informace milné.
Dostihy
(Iveta, 5. 3. 2011 16:15)Mě dostihy nevadí jen když tam nespadne kůň nebo si něco udělá.Je mi moc líto všech koní,kteří jen kvůli lidem nežijí.
Stop dostihům
(Tery, 29. 7. 2009 11:25)http://stop-dostihum.webnode.cz , přidejte se na stranu ochrany koní, prosíím.
reakce
(Amy, 29. 1. 2009 22:19)
promin že se hodlám regovat an tento článek.Když vezmu že před x ety běhali koně kteří na ten závod nebyly připraveni pak nemohli podat ani dobrý výkon vem si sebe že netrenuješ nic neděláš a najednou tě šoupnou do nákoho zavodu.
Pokud vím koně se na VP trenují a bez kvalifikačního dostihu kde prokážou že na to mají tam nesmí.Nesud něco o čem víš prd zkus se nachvíli zamyslet a pak ti to třeba i dojde.Stejně jako dostihy není por koně přirozená drezura pokud vim tak kun sam od sebe neudělá piafu či levadu.Zato ti koně uměj běhat a u dostihových koní je vidět že oni se těší an ten dostih sou plní energia sou andšení většinou drezuraci sou ti se smutnými očky.
reakce na článek
(berush, 15. 12. 2008 12:59)já chodim na koně...sou to úžasný zvířata...strašně rádi běhaj, a taky skáčou...je hezký vidět koně jak běhá se šťastnym výrazem ve tváři(ikdyž si teda většina myslí, že výraz nemaj)...ale když se dívam, jak je na dostizích hecujou, aby běželi dál, i přes tu bolest, je to dost hrozný...samozřejmě vůbec nechci tvrdit, že tomu tak vždycky je, ale většina žokejů vidí jenom prachy a cílovou čáru před sebou...a pak už jim je úplně jedno, jak tomu koni je...takže podle mýho, sou dostihy docela dobrej sport...ale jen v určitejch mezích a hranicích...jakmile sou překročeny, už to neni sport ale jatka...bohužel, dneska už spousty lidí vidí v koních jenom peníze a to jak v dostizích, tak v parkuru apod. takže tý pitomoučký holce hned na začátku(haska) - si opravdu úplně blbá, pokud si myslíš tohle...vy možná ty koně milujete, ale většina to dělá pro prachy...jakmile je kůň zraněnej, okamžitě se zastavuje a běhat odmítá...ale když ho ňákej kretén na dostizích nutí běhat, tak to neni sport ale naprostá ubožárna...zamysli se nad tim holka, dneska už de všem jen o prachy...
Dostihy a týrání koní,
(Jan Novák, 4. 1. 2015 17:06)