Kůň je velmi inteligentní, přátelské a citlivé zvíře. Přesto byl po staletí jedním z nejubožejších otroků člověka. Milióny koní umíraly ve válkách, byly zneužívány pro práci, sport a zábavu lidí. Ve starověkém Řecku bylo úmyslné štvaní zvířat proti sobě, dostihy a nejrůznější formy zápasů zvířat s gladiátory vítaným zdrojem zábavy. Už tři tisíce let se tedy lidstvo upevňuje v názoru, že zvířata tu jsou nejen k tomu, aby nám zajišťovala obživu, ale také proto, aby nás bavila.
Dostihový sport se stal jednou z nejhorších forem vykořisťování zvířat. Využívání zvířat ve sportu má v dnešní době mnoho zastánců. Na člověka pěstující dostihový sport se často pohlíží jako na milovníka zvířat. Bookmakeři bohatnou z příjmů sázek na zápasech a dostizích. Ve sportu jsou koně zneužíváni především pro dostihy, parkur a klusácké závody. V některých zemích jsou zápasy a sporty se zvířaty považovány za kulturní tradici. Na podobnou národní pýchu zemřely v Čechách desítky koní - staly se obětmi dostihu Velká Pardubická.
VELKÁ PARDUBICKÁHistorieVelká Pardubická existuje od roku 1874, kdy vznikla jako prestižní důstojnický dostih. Proto byla dráha již od počátku extrémně náročná a o život na ní dosud přišlo více než 50 koní. Toto číslo ovšem nezahrnuje koně zabité při trénincích, kvalifikačních závodech nebo zvířata utracená později kvůli následkům absolvovaného závodu.
Nejatraktivnějším dostihem Velké Pardubické je hlavní dostih Steeplechase - Cross Country, s nejtěžší překážkou Taxisovým příkopem. Dráha měří 6.900 metrů, koně běží střídavě po trávě, písku a oranici. Na dráze je připraveno 30 překážek. Samotný Taxisův příkop je nejvražednější - dosud na něj doplatilo životem 23 koní, mnoho dalších přežilo těžké a bolestivé pády jen s velkými potížemi.
Taxis je tvořen živým plotem vysokým 140 cm, za kterým následuje zákeřná 5m dlouhá a 1metr hluboká propast. Na přeskočení Taxisu potřebuje kůň více jak 8 metrů dlouhý skok. Záludnost této a podobných překážek spočívá především v tom, že kůň před skokem neví, že ho za plotem čeká ještě příkop, a to je také důvod častých pádů a zranění. K nebezpečnosti této překážky přispívá také to, že se před hlavním závodem nesmí trénovat. Proti Taxisově příkopu se zvedla vlna odporu hned po prvním ročníku Velké Pardubické. Egon Thurn - Taxis tehdy skok obhajoval slovy: "Jasnosti, vy ani já tuto překážku překonávat nebudete, a proto není důvodu, proč bychom ji měli vyřaditi a někomu ji ulehčovali."
Nejen Taxisův příkop
Krutost Velké Pardubické však zdaleka nespočívá jen v Taxisu. Většina zabitých koní totiž umírá na jiných překážkách nebo je uštvána během závodu. 60 - 80% koní dostih vůbec nedokončí, což samo o sobě vypovídá o jeho obtížnosti.
V roce 1993 dokonce dojel z devíti startujících jezdců jen jeden. V roce 1998 z dvaceti pouhých sedm. Podle ve světě všeobecně uznávaných pravidel není možné, aby jezdec po pádu znovu nasedl na koně a dojel do cíle. Něco takového zahraniční steeplechase nepřipouští a každý pád je v řeči pravidel důkazem, že kůň jednoduše na dostih nemá. U nás však toto pravidlo neplatí.
Další odlišností je podklad, na kterém se steeplechase běhají. Nikde na světě nebývá dráha upravována pluhem - naproti tomu v Pardubicích běhají koně po oranici. Ta se původně orala pluhem tažených koňmi a brázda byla hluboká 20 - 30 cm. Později, když se orala traktorem, dosahovala brázda hloubky i přes 40 cm, což zvýšilo celkovou náročnost dostihu, a způsobilo tak extrémní vysílení koní, jehož následkem pak padali i na jink snadných překážkách.
I délka dráhy je v rozporu s normou dostihového sportu - normálně by neměla přesahovat 5.000m. "Musím přiznat, že tradici Velké jsme viděli i v její nebezpečnosti a možná i krutosi." připustil v tisku dokonce i bývalý ředitel Dostihového spolku Jiří Janda.
Změny?
Po protestech domácích i zahraničních ochránců zvířat v letech 1992 - 93 došlo k některým úpravám závodní dráhy, z nichž však většina byla jen kosmetického rázu. Za skutečně prospěšné lze považovat pouze zavlažování dráhy, které zmírňuje nápor na klouby koní a tak i jejich celkovou únavu, správným krokem bylo i snížení brázdy oranice na 10 cm.
Naopak kritickým bodem zůstává Taxisův příkop, kde došlo mj. ke snížení plotu na 140 cm z původních 150 a snížení hloubky příkopu ze 2 metrů na 1 metr. Nicméně Taxis nezabíjí svou hloubkou, ale především svou délkou, a tak se na obtížnosti překážky prakticky nic nezměnilo. Navíc snížení živého plotu může vést k menší odrazové aktivitě, která skok zkrátí. tento argument ostatně vznášeli i někteří žokejové. Při již zmiňovaném 103. ročníku Velké Pardubické spadlo z devíti startujících koní šest právě na Taxisu.
Je zřejmé, že většina úprav slouží k manipulaci s veřejným míněním a až na výjimky zůstává náročnost a nebezpečnost závodu zachována. Koně na Velké Pardubické umírají dál - v roce 1998 měla tragický konec hromadná kolize na překážce Popkovický skok, při které si zlomil nohu sedmiletý hnědák Damion a musel být utracen. Další kůň byl při kolizi težce zraněn.
O koních a lidechPoužívání koní ve sportu je spojeno s nucením zvířat k nepřirozeným úkonům, často přesahujícím jejich vrozené schopnosti. Kůň je tvor, který odpradávna žil v rovinatých krajinách, kde neměl žádné těžší překážky. Skákat samozřejmě umí, ale v přírodě by se této činnosti věnoval pouze v minimální míře. Kůň tedy není klasickým "skokanem" jako například puma nebo jaguár. Stačí si jen porovnat tělesné proporce koně a jaguára. je to především rozdílná délka těla, pružnost páteře, ale i rozdílná délka a síla končetin, která pro koně znamená vyšší pravděpodobnost zranění, zvlášť při dopadu z výšky.
Stále vyšších výkonů zvířat je dosahováno nejen náročným tréninkem, ale někdy i jinými nepřirozenými metodami, jako jsou doping nebo nepřiměřené fyzické podněty. Jako pobídka k vyvinutí vyšší rychlosti není výjimečné bití a kopání koní do slabin. K vyšším skokům bývají zvířata cvičena tak, že při přeskakování překážky jim je záměrně způsobována bolet, což je nutí při dalším skoku skákat výše. Provádějí se i chirurgické zákroky, jejichž cílem je znecitlivění choulostivých nebo extrémně namáhaných částí těla, zejména kloubů. Při namáhavém intenzivním tréninku se však po určité době klouby v důsledku nepřirozených pohybů opotřebovávají a kůň se stává pro vrchlový sport nepoužitelným.
Majitelé stájí, plemenáři a přiznivci dostihového sportu obhajují nezbytnost provozování dostihů argumentací, že koně byli pro vrchlový sport vyšlechtěni. Uvědomme si však, že stejně jako by nám připadaly obludné zásahy do přirozeného výběru partnerů u lidí, je zrůdné a nezodpovědné i genetické šlechtění koní. Místo koní jsou produkování závodníci, u kterých je genetická informace lidským zásahem záměrně pokřivena. Člověk tak zasahuje do genofondu celého druhu. Plemenáři se svými výsledky pyšní před veřejností a dostihový průmysl podporuje další výzkum. V laboratořích se pracuje na objevování stále nových a účinnějších chemických prostředků, které mají za cíl ovlivnit výsledky závodu. Nejrůznější chemické a hormonální přípravky slouží k potlačení únavy, zvýšení výkonnosti nebo celkovému tlumení bolesti. Lidmi tak byl vyšlechtěn druh, jenž by ve volné přírodě neměl šanci přežít a který se tak stal zcela závislým na péči člověka.
Život dostihových koní je naplněn tréninkem a závody, při kterých zvířata často trpí stresem. Zvláště prestižnější dostihy jsou v první řadě velkým byznysem, což se negativně projevuje i v chování jezdců. Na životy koní tak padá stín permanentního rizizka smrti na dostihové dráze nebo utracení v důsledku zranění či úplného vyčerpání.
V souvislosti s Velkou Pardubickou bývá často uváděn argument, že existují steně nebezpečné sporty, například horolezectví nebo kanoistika. Rozdíl je v tom, že u těchto sportů je to člověk, kdo si vybírá, zda riziko podstoupí, zatímco u dostihů se zvíře rozhodnout nemůže. Odpůrcům zneužívání zvířat ve sportu je také předkládán názor, že zvíře samotné si přeje závod. Nikdo samozřejmě nepopírá fakt, že volně žijící zvířata, především mláďata, jsou hravá a soutěživá. Stejně jednoznačná je i instinktivní snaha silných jedinců dominovat ve stádě. Je však rozdíl mezi soutěživým chováním na svobodě a celoživotním vězněním a nuceným tréninkem s cílem dosahování stále vyšších výkonů. Neexistuje zvíře, které by mělo potřebu překonat nejnovější rekord nebo riskovat svůj život pro dosažení většího vzrušení lidí na tribunách či zisku pro svého majitele.
Na otázku o etickém přístupu jezdce ke koni odpovídá v jednom z rozhovorů pro tisk přední domácí žokej Josef Váňa upřímně: "Nemám úplně čisté svědomí, už se mi také stalo, že jsem s koněm pokračoval v dostihu, i když jsem věděl, že bych to měl dávno zabalit." I toto doznání vypovídá o tom, jak to ve skutečnosti je s těmi opravdovými milovníky koní, kterými podle obecně rozšířeného názoru jsou jezdci, majitelé stájí a další lidé, kteří se okolo koní pohybují.
Dostihy jsou především velkým byznysem - majitelé nejlepších koní vydělávají ohromné částky, bookmakeři si nacpávají peněženky ze sázek, města vydělávají na pořádání dostihů velké sumy z daní a turistického ruchu. A žokejové jsou někdy schopni dovláčet do cíle zraněného koně doslova za každou cenu. V živé paměti je příklad 102. ročníku Velké Pardubické, kdy se na Havlově skoku zranil kůň Gemer, kterého ale jezdec s vidinou finanční prémie a pátého místa zchromlého a úpně vysíleného násilím dohnal do cíle. Dav "milovníků koní" na tribunách tomuto sadistickému představení nadšeně aplaudoval.
Pohled na jezdce štkajícího nad mrtvým koněm bývá vydáván za příklad opravdové, čisté a nezištné lásky ke zvířeti. Nad čím to ale jezdec slzí? Nad rozplynutou vidinou vítězství? Nad zmařenou snahou a úsilím? Na dztrátou času? Nad majetkem? To nemusí, kůň byl přece vysoce pojištěn. Nad kamarádem? Toho ale přece nevystavujeme svévolně a zbytečně smrtelnému nebezpečí. Jediným rozumným důvodem k slzám může být jeho špatné svědomí. To však proudem slz umýt nelze.
Ať již se jedná o dostihy, psí závody, medvědí či kohoutí zápasy, koridu nebo rodeo, pointa je vždy stejná: na jedné straně zvířata štvaná k maximálním výkonům, ponížená, riskující, trpící, přicházející o život a na druhé straně člověk, který se baví "sportuje" a vydělává peníze. Lidská společnost připravila koně o volnou přírodu, zotročila je a způsobila jejich závislost na člověku. Je povinností lidí přestat je vystavovat dalšímu zneužívání a nebezpečí jen pro svou zábavu a zisk.
NEHODY PŘI VELKÉ PARDUBICKÉ
Rok
Kůň
Místo nehody
Příčina zranění
1874
Strizzel
bulfinš, po doskoku
zlomení vazu, pád na hlavu
1878
Trouville
zeď, při pádu
zlomení kříže
1893
Courage
drop, při doskoku
zlomení nohy ve spěnce
1896
Walter
dvojskok
po doskoku těžké zranění
1899
Victor
cílová rovina
úplné vyčerpání a chrlení krve
1901
Senator II
hadí příkop, doskok
zlomení lopatky
1912
Kulík
popkovický skok
pád na hlavu, zranění páteře
1913
Stamford
zahrádka, doskok
zranění páteře
1921
Magyar leány
malý vodní příkop
doskok, zlomení zadní končetiny
1922
Leffers II
po dosažení cíle
úplné vyčerpání a zchvácení
1927
Eba
otevřený příkop
poranění páteře při doskoku
Al right II
šlápnutí do prohlubně
zlomení nohy ve spěnce
Landgraf II
popkovický oblouk
úplné ochromnutí
Doyen
Taxisův příkop
krátký doskok, zlomení vazu
1933
Regalon
hadí příkop, doskok
zlomení vazu po pádu
1950
Rival
malý vodní příkop
doskok, zlomení zadní končetiny
Gejša
dvojbradlí
zlomení žeber, poranění plic
1956
Brouk
Taxisův příkop
rozdrcení bederních obratlů
1960
Pastela
malá zahrádka
zlomení vazi při doskoku
Viza
Taxisův příkop
zlomení pravé přední končetiny
1962
Cheder
proutěná překážka
zlomení končetiny
Kolar
Taxisův příkop
proražení lebeční kosti v doskoku
1964
Div
Taxisův příkop
těžké zranění končetiny
1967
Zamyslel
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů při doskoku
Rubel
proutěná překážka
přetržení levého spěnkového kloubu a šlachy ohybače
1969
Vaga
Taxisův příkop a popkovický skok
ztržení křížové kosti a ulomení sedacího hrbolu
Japan
Havlův skok
krátký doskok, zlomení druhého krčního obratle
Blankyt
Taxisův příkop
silně naštíplá kopytní kost po pádu
1970
Liban
Taxisův příkop
krátký doskok po příkopu, utracen v nemocnici
Bilet
Taxisův příkop a malý anglický skok
krátký doskok, zlomení bederních obratlů
1971
Kostrava
Taxisův příkop
krátký doskok na hlavu, zlomení krčních obratlů
Ria
Taxisův příkop
zlomení žeber při doskoku (až po dostihu, doběhla 10)
1973
Metas
seskok
zlomení křížové kosti při doskoku
1975
Sandra II
Taxisův příkop
krátký skok, zlomení krčního obratle
1977
Úskok
Taxisův příkop
krátký skok, zlomení krčního obratle
1981
Lancaster
přírodní plot s překážkou
zlomení spěnkové kosti při doskoku
1982
Pahang
Irská lavice
skok na přední šikmý svah a zranění bederních obratů, utržení křížové kosti
1983
Klotild
proutěná překážka
luxace spěnkového a kopytního kloubu
1984
Futbol
Taxisův příkop
těžké zranění krčních obratlů při doskoku
Emanuel
Taxisův příkop
fraktura hlezenního kloubu a zlomení hlezenní kosti
Kapellan
Taxisův příkop
zlomení pravé zadní končetiny, úplné vyčerpání po doběhu
1985
Santos
úplné vyčerpání
1986
Lozorno
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů při doskoku
1989
Gajsan
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů
Caribo
Malý vodní příkop
fraktura 1.ram. kosti
Torfha
Taxisův příkop
fraktura prvního krčního obratlu a zlomení křížové kosti
1990
Formát
Taxisův příkop
1991
Pauza
Taxisův příkop
zlomený vaz
1992
Mallente
1995
Glawotte
vyčerpání
Kazan
1996
Pamep Galaxy
Taxisův příkop
1998
Damion
Popkovický skok
1999
Celestano
prodloužený Taxisův příkop
zlomení nohy a zastřelen
Velká Pardubická existuje od roku 1874, kdy vznikla jako prestižní důstojnický dostih. Proto byla dráha již od počátku extrémně náročná a o život na ní dosud přišlo více než 50 koní. Toto číslo ovšem nezahrnuje koně zabité při trénincích, kvalifikačních závodech nebo zvířata utracená později kvůli následkům absolvovaného závodu.
Nejatraktivnějším dostihem Velké Pardubické je hlavní dostih Steeplechase - Cross Country, s nejtěžší překážkou Taxisovým příkopem. Dráha měří 6.900 metrů, koně běží střídavě po trávě, písku a oranici. Na dráze je připraveno 30 překážek. Samotný Taxisův příkop je nejvražednější - dosud na něj doplatilo životem 23 koní, mnoho dalších přežilo těžké a bolestivé pády jen s velkými potížemi.
Taxis je tvořen živým plotem vysokým 140 cm, za kterým následuje zákeřná 5m dlouhá a 1metr hluboká propast. Na přeskočení Taxisu potřebuje kůň více jak 8 metrů dlouhý skok. Záludnost této a podobných překážek spočívá především v tom, že kůň před skokem neví, že ho za plotem čeká ještě příkop, a to je také důvod častých pádů a zranění. K nebezpečnosti této překážky přispívá také to, že se před hlavním závodem nesmí trénovat. Proti Taxisově příkopu se zvedla vlna odporu hned po prvním ročníku Velké Pardubické. Egon Thurn - Taxis tehdy skok obhajoval slovy: "Jasnosti, vy ani já tuto překážku překonávat nebudete, a proto není důvodu, proč bychom ji měli vyřaditi a někomu ji ulehčovali."
Nejen Taxisův příkop
Krutost Velké Pardubické však zdaleka nespočívá jen v Taxisu. Většina zabitých koní totiž umírá na jiných překážkách nebo je uštvána během závodu. 60 - 80% koní dostih vůbec nedokončí, což samo o sobě vypovídá o jeho obtížnosti.
V roce 1993 dokonce dojel z devíti startujících jezdců jen jeden. V roce 1998 z dvaceti pouhých sedm. Podle ve světě všeobecně uznávaných pravidel není možné, aby jezdec po pádu znovu nasedl na koně a dojel do cíle. Něco takového zahraniční steeplechase nepřipouští a každý pád je v řeči pravidel důkazem, že kůň jednoduše na dostih nemá. U nás však toto pravidlo neplatí.
Další odlišností je podklad, na kterém se steeplechase běhají. Nikde na světě nebývá dráha upravována pluhem - naproti tomu v Pardubicích běhají koně po oranici. Ta se původně orala pluhem tažených koňmi a brázda byla hluboká 20 - 30 cm. Později, když se orala traktorem, dosahovala brázda hloubky i přes 40 cm, což zvýšilo celkovou náročnost dostihu, a způsobilo tak extrémní vysílení koní, jehož následkem pak padali i na jink snadných překážkách.
I délka dráhy je v rozporu s normou dostihového sportu - normálně by neměla přesahovat 5.000m. "Musím přiznat, že tradici Velké jsme viděli i v její nebezpečnosti a možná i krutosi." připustil v tisku dokonce i bývalý ředitel Dostihového spolku Jiří Janda.
Změny?
Po protestech domácích i zahraničních ochránců zvířat v letech 1992 - 93 došlo k některým úpravám závodní dráhy, z nichž však většina byla jen kosmetického rázu. Za skutečně prospěšné lze považovat pouze zavlažování dráhy, které zmírňuje nápor na klouby koní a tak i jejich celkovou únavu, správným krokem bylo i snížení brázdy oranice na 10 cm.
Naopak kritickým bodem zůstává Taxisův příkop, kde došlo mj. ke snížení plotu na 140 cm z původních 150 a snížení hloubky příkopu ze 2 metrů na 1 metr. Nicméně Taxis nezabíjí svou hloubkou, ale především svou délkou, a tak se na obtížnosti překážky prakticky nic nezměnilo. Navíc snížení živého plotu může vést k menší odrazové aktivitě, která skok zkrátí. tento argument ostatně vznášeli i někteří žokejové. Při již zmiňovaném 103. ročníku Velké Pardubické spadlo z devíti startujících koní šest právě na Taxisu.
Je zřejmé, že většina úprav slouží k manipulaci s veřejným míněním a až na výjimky zůstává náročnost a nebezpečnost závodu zachována. Koně na Velké Pardubické umírají dál - v roce 1998 měla tragický konec hromadná kolize na překážce Popkovický skok, při které si zlomil nohu sedmiletý hnědák Damion a musel být utracen. Další kůň byl při kolizi težce zraněn.
O koních a lidechPoužívání koní ve sportu je spojeno s nucením zvířat k nepřirozeným úkonům, často přesahujícím jejich vrozené schopnosti. Kůň je tvor, který odpradávna žil v rovinatých krajinách, kde neměl žádné těžší překážky. Skákat samozřejmě umí, ale v přírodě by se této činnosti věnoval pouze v minimální míře. Kůň tedy není klasickým "skokanem" jako například puma nebo jaguár. Stačí si jen porovnat tělesné proporce koně a jaguára. je to především rozdílná délka těla, pružnost páteře, ale i rozdílná délka a síla končetin, která pro koně znamená vyšší pravděpodobnost zranění, zvlášť při dopadu z výšky.
Stále vyšších výkonů zvířat je dosahováno nejen náročným tréninkem, ale někdy i jinými nepřirozenými metodami, jako jsou doping nebo nepřiměřené fyzické podněty. Jako pobídka k vyvinutí vyšší rychlosti není výjimečné bití a kopání koní do slabin. K vyšším skokům bývají zvířata cvičena tak, že při přeskakování překážky jim je záměrně způsobována bolet, což je nutí při dalším skoku skákat výše. Provádějí se i chirurgické zákroky, jejichž cílem je znecitlivění choulostivých nebo extrémně namáhaných částí těla, zejména kloubů. Při namáhavém intenzivním tréninku se však po určité době klouby v důsledku nepřirozených pohybů opotřebovávají a kůň se stává pro vrchlový sport nepoužitelným.
Majitelé stájí, plemenáři a přiznivci dostihového sportu obhajují nezbytnost provozování dostihů argumentací, že koně byli pro vrchlový sport vyšlechtěni. Uvědomme si však, že stejně jako by nám připadaly obludné zásahy do přirozeného výběru partnerů u lidí, je zrůdné a nezodpovědné i genetické šlechtění koní. Místo koní jsou produkování závodníci, u kterých je genetická informace lidským zásahem záměrně pokřivena. Člověk tak zasahuje do genofondu celého druhu. Plemenáři se svými výsledky pyšní před veřejností a dostihový průmysl podporuje další výzkum. V laboratořích se pracuje na objevování stále nových a účinnějších chemických prostředků, které mají za cíl ovlivnit výsledky závodu. Nejrůznější chemické a hormonální přípravky slouží k potlačení únavy, zvýšení výkonnosti nebo celkovému tlumení bolesti. Lidmi tak byl vyšlechtěn druh, jenž by ve volné přírodě neměl šanci přežít a který se tak stal zcela závislým na péči člověka.
Život dostihových koní je naplněn tréninkem a závody, při kterých zvířata často trpí stresem. Zvláště prestižnější dostihy jsou v první řadě velkým byznysem, což se negativně projevuje i v chování jezdců. Na životy koní tak padá stín permanentního rizizka smrti na dostihové dráze nebo utracení v důsledku zranění či úplného vyčerpání.
V souvislosti s Velkou Pardubickou bývá často uváděn argument, že existují steně nebezpečné sporty, například horolezectví nebo kanoistika. Rozdíl je v tom, že u těchto sportů je to člověk, kdo si vybírá, zda riziko podstoupí, zatímco u dostihů se zvíře rozhodnout nemůže. Odpůrcům zneužívání zvířat ve sportu je také předkládán názor, že zvíře samotné si přeje závod. Nikdo samozřejmě nepopírá fakt, že volně žijící zvířata, především mláďata, jsou hravá a soutěživá. Stejně jednoznačná je i instinktivní snaha silných jedinců dominovat ve stádě. Je však rozdíl mezi soutěživým chováním na svobodě a celoživotním vězněním a nuceným tréninkem s cílem dosahování stále vyšších výkonů. Neexistuje zvíře, které by mělo potřebu překonat nejnovější rekord nebo riskovat svůj život pro dosažení většího vzrušení lidí na tribunách či zisku pro svého majitele.
Na otázku o etickém přístupu jezdce ke koni odpovídá v jednom z rozhovorů pro tisk přední domácí žokej Josef Váňa upřímně: "Nemám úplně čisté svědomí, už se mi také stalo, že jsem s koněm pokračoval v dostihu, i když jsem věděl, že bych to měl dávno zabalit." I toto doznání vypovídá o tom, jak to ve skutečnosti je s těmi opravdovými milovníky koní, kterými podle obecně rozšířeného názoru jsou jezdci, majitelé stájí a další lidé, kteří se okolo koní pohybují.
Dostihy jsou především velkým byznysem - majitelé nejlepších koní vydělávají ohromné částky, bookmakeři si nacpávají peněženky ze sázek, města vydělávají na pořádání dostihů velké sumy z daní a turistického ruchu. A žokejové jsou někdy schopni dovláčet do cíle zraněného koně doslova za každou cenu. V živé paměti je příklad 102. ročníku Velké Pardubické, kdy se na Havlově skoku zranil kůň Gemer, kterého ale jezdec s vidinou finanční prémie a pátého místa zchromlého a úpně vysíleného násilím dohnal do cíle. Dav "milovníků koní" na tribunách tomuto sadistickému představení nadšeně aplaudoval.
Pohled na jezdce štkajícího nad mrtvým koněm bývá vydáván za příklad opravdové, čisté a nezištné lásky ke zvířeti. Nad čím to ale jezdec slzí? Nad rozplynutou vidinou vítězství? Nad zmařenou snahou a úsilím? Na dztrátou času? Nad majetkem? To nemusí, kůň byl přece vysoce pojištěn. Nad kamarádem? Toho ale přece nevystavujeme svévolně a zbytečně smrtelnému nebezpečí. Jediným rozumným důvodem k slzám může být jeho špatné svědomí. To však proudem slz umýt nelze.
Ať již se jedná o dostihy, psí závody, medvědí či kohoutí zápasy, koridu nebo rodeo, pointa je vždy stejná: na jedné straně zvířata štvaná k maximálním výkonům, ponížená, riskující, trpící, přicházející o život a na druhé straně člověk, který se baví "sportuje" a vydělává peníze. Lidská společnost připravila koně o volnou přírodu, zotročila je a způsobila jejich závislost na člověku. Je povinností lidí přestat je vystavovat dalšímu zneužívání a nebezpečí jen pro svou zábavu a zisk.
NEHODY PŘI VELKÉ PARDUBICKÉ
Rok
Kůň
Místo nehody
Příčina zranění
1874
Strizzel
bulfinš, po doskoku
zlomení vazu, pád na hlavu
1878
Trouville
zeď, při pádu
zlomení kříže
1893
Courage
drop, při doskoku
zlomení nohy ve spěnce
1896
Walter
dvojskok
po doskoku těžké zranění
1899
Victor
cílová rovina
úplné vyčerpání a chrlení krve
1901
Senator II
hadí příkop, doskok
zlomení lopatky
1912
Kulík
popkovický skok
pád na hlavu, zranění páteře
1913
Stamford
zahrádka, doskok
zranění páteře
1921
Magyar leány
malý vodní příkop
doskok, zlomení zadní končetiny
1922
Leffers II
po dosažení cíle
úplné vyčerpání a zchvácení
1927
Eba
otevřený příkop
poranění páteře při doskoku
Al right II
šlápnutí do prohlubně
zlomení nohy ve spěnce
Landgraf II
popkovický oblouk
úplné ochromnutí
Doyen
Taxisův příkop
krátký doskok, zlomení vazu
1933
Regalon
hadí příkop, doskok
zlomení vazu po pádu
1950
Rival
malý vodní příkop
doskok, zlomení zadní končetiny
Gejša
dvojbradlí
zlomení žeber, poranění plic
1956
Brouk
Taxisův příkop
rozdrcení bederních obratlů
1960
Pastela
malá zahrádka
zlomení vazi při doskoku
Viza
Taxisův příkop
zlomení pravé přední končetiny
1962
Cheder
proutěná překážka
zlomení končetiny
Kolar
Taxisův příkop
proražení lebeční kosti v doskoku
1964
Div
Taxisův příkop
těžké zranění končetiny
1967
Zamyslel
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů při doskoku
Rubel
proutěná překážka
přetržení levého spěnkového kloubu a šlachy ohybače
1969
Vaga
Taxisův příkop a popkovický skok
ztržení křížové kosti a ulomení sedacího hrbolu
Japan
Havlův skok
krátký doskok, zlomení druhého krčního obratle
Blankyt
Taxisův příkop
silně naštíplá kopytní kost po pádu
1970
Liban
Taxisův příkop
krátký doskok po příkopu, utracen v nemocnici
Bilet
Taxisův příkop a malý anglický skok
krátký doskok, zlomení bederních obratlů
1971
Kostrava
Taxisův příkop
krátký doskok na hlavu, zlomení krčních obratlů
Ria
Taxisův příkop
zlomení žeber při doskoku (až po dostihu, doběhla 10)
1973
Metas
seskok
zlomení křížové kosti při doskoku
1975
Sandra II
Taxisův příkop
krátký skok, zlomení krčního obratle
1977
Úskok
Taxisův příkop
krátký skok, zlomení krčního obratle
1981
Lancaster
přírodní plot s překážkou
zlomení spěnkové kosti při doskoku
1982
Pahang
Irská lavice
skok na přední šikmý svah a zranění bederních obratů, utržení křížové kosti
1983
Klotild
proutěná překážka
luxace spěnkového a kopytního kloubu
1984
Futbol
Taxisův příkop
těžké zranění krčních obratlů při doskoku
Emanuel
Taxisův příkop
fraktura hlezenního kloubu a zlomení hlezenní kosti
Kapellan
Taxisův příkop
zlomení pravé zadní končetiny, úplné vyčerpání po doběhu
1985
Santos
úplné vyčerpání
1986
Lozorno
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů při doskoku
1989
Gajsan
Taxisův příkop
zlomení krčních obratlů
Caribo
Malý vodní příkop
fraktura 1.ram. kosti
Torfha
Taxisův příkop
fraktura prvního krčního obratlu a zlomení křížové kosti
1990
Formát
Taxisův příkop
1991
Pauza
Taxisův příkop
zlomený vaz
1992
Mallente
1995
Glawotte
vyčerpání
Kazan
1996
Pamep Galaxy
Taxisův příkop
1998
Damion
Popkovický skok
1999
Celestano
prodloužený Taxisův příkop
zlomení nohy a zastřelen
NEHODY PŘI VELKÉ PARDUBICKÉ | |||
Rok | Kůň | Místo nehody | Příčina zranění |
1874 | Strizzel | bulfinš, po doskoku | zlomení vazu, pád na hlavu |
1878 | Trouville | zeď, při pádu | zlomení kříže |
1893 | Courage | drop, při doskoku | zlomení nohy ve spěnce |
1896 | Walter | dvojskok | po doskoku těžké zranění |
1899 | Victor | cílová rovina | úplné vyčerpání a chrlení krve |
1901 | Senator II | hadí příkop, doskok | zlomení lopatky |
1912 | Kulík | popkovický skok | pád na hlavu, zranění páteře |
1913 | Stamford | zahrádka, doskok | zranění páteře |
1921 | Magyar leány | malý vodní příkop | doskok, zlomení zadní končetiny |
1922 | Leffers II | po dosažení cíle | úplné vyčerpání a zchvácení |
1927 | Eba | otevřený příkop | poranění páteře při doskoku |
Al right II | šlápnutí do prohlubně | zlomení nohy ve spěnce | |
Landgraf II | popkovický oblouk | úplné ochromnutí | |
Doyen | Taxisův příkop | krátký doskok, zlomení vazu | |
1933 | Regalon | hadí příkop, doskok | zlomení vazu po pádu |
1950 | Rival | malý vodní příkop | doskok, zlomení zadní končetiny |
Gejša | dvojbradlí | zlomení žeber, poranění plic | |
1956 | Brouk | Taxisův příkop | rozdrcení bederních obratlů |
1960 | Pastela | malá zahrádka | zlomení vazi při doskoku |
Viza | Taxisův příkop | zlomení pravé přední končetiny | |
1962 | Cheder | proutěná překážka | zlomení končetiny |
Kolar | Taxisův příkop | proražení lebeční kosti v doskoku | |
1964 | Div | Taxisův příkop | těžké zranění končetiny |
1967 | Zamyslel | Taxisův příkop | zlomení krčních obratlů při doskoku |
Rubel | proutěná překážka | přetržení levého spěnkového kloubu a šlachy ohybače | |
1969 | Vaga | Taxisův příkop a popkovický skok | ztržení křížové kosti a ulomení sedacího hrbolu |
Japan | Havlův skok | krátký doskok, zlomení druhého krčního obratle | |
Blankyt | Taxisův příkop | silně naštíplá kopytní kost po pádu | |
1970 | Liban | Taxisův příkop | krátký doskok po příkopu, utracen v nemocnici |
Bilet | Taxisův příkop a malý anglický skok | krátký doskok, zlomení bederních obratlů | |
1971 | Kostrava | Taxisův příkop | krátký doskok na hlavu, zlomení krčních obratlů |
Ria | Taxisův příkop | zlomení žeber při doskoku (až po dostihu, doběhla 10) | |
1973 | Metas | seskok | zlomení křížové kosti při doskoku |
1975 | Sandra II | Taxisův příkop | krátký skok, zlomení krčního obratle |
1977 | Úskok | Taxisův příkop | krátký skok, zlomení krčního obratle |
1981 | Lancaster | přírodní plot s překážkou | zlomení spěnkové kosti při doskoku |
1982 | Pahang | Irská lavice | skok na přední šikmý svah a zranění bederních obratů, utržení křížové kosti |
1983 | Klotild | proutěná překážka | luxace spěnkového a kopytního kloubu |
1984 | Futbol | Taxisův příkop | těžké zranění krčních obratlů při doskoku |
Emanuel | Taxisův příkop | fraktura hlezenního kloubu a zlomení hlezenní kosti | |
Kapellan | Taxisův příkop | zlomení pravé zadní končetiny, úplné vyčerpání po doběhu | |
1985 | Santos | úplné vyčerpání | |
1986 | Lozorno | Taxisův příkop | zlomení krčních obratlů při doskoku |
1989 | Gajsan | Taxisův příkop | zlomení krčních obratlů |
Caribo | Malý vodní příkop | fraktura 1.ram. kosti | |
Torfha | Taxisův příkop | fraktura prvního krčního obratlu a zlomení křížové kosti | |
1990 | Formát | Taxisův příkop | |
1991 | Pauza | Taxisův příkop | zlomený vaz |
1992 | Mallente | ||
1995 | Glawotte | vyčerpání | |
Kazan | |||
1996 | Pamep Galaxy | Taxisův příkop | |
1998 | Damion | Popkovický skok | |
1999 | Celestano | prodloužený Taxisův příkop | zlomení nohy a zastřelen |
Komentáře
Přehled komentářů
kdo má co vychovávat koně?myslíš si že oni to stojí?kdyby měli rozum, poslali by tě do řiti akorát : D...
Re: nechápu
(Jana, 29. 6. 2020 16:41)
Majitelé je posílají do dostihu protože ne to ty koně mají????
Tak proč jich teda tolik zemřelo?? Když na to "mají"
Dostihy jsou hrůza
(Jana, 29. 6. 2020 16:19)
Je to sice už starý článek ale musím k tomu něco říct...
Vy všichni co říkáte že dostihy jsou super a občas
se něco stane, jste asi nečetli tu tabulku co všechno se
těm koním stalo. Jsou to hrozná zranění a já sama mám
koně který běhal dostihy (ne se mnou já bych v s ním
ani s jiným koněm v životě
dostih nejela) a vyvázl z toho
ještě poměrně dobře... Nemá oko, má přetrženou šlachu,
nemá jazyk a nemůže skákat. Koupila jsem ho až po jeho
kariéře kdy ho původní majitel nechtěl páč už nemohl závodit
Mám k tomuto sportu určitý odpor a souhlasím s
Autorem/autorkou tohoto článku.
JE TO HRUZA A NECHAPU ŽE NĚKDO MŮŽE ŘÍCT ŽE
DOSTIHY JSOU SUPER... JE TO JEN VYUŽÍVÁNÍ KONÍ
Je to blábol
(Věra, 15. 10. 2018 15:25)Je to sice starý článek, ale musím se vyjádřit - autor, nebo autorka článku, napsala neskutečný blábol... chápu dotyčný nebo dotyčná nemá ráda dostihy, tak vidí jenom to špatné, tomu se říká omezenost. Svět bohužel není jen o růžových ponících a jednorožcích ... ale některým lidem je zbytečné toto vysvětlovat.
Re: Je to blábol
(Jiří, 14. 10. 2019 18:52)Oni se k tomu narodili? Oni se narodí a lidi je k tomu vedou. Pochybuji, že de kůň narodí a řekne si, ja chci závodit a zlámat si nohy a být utracen..
dostihy,láska na celý život
(Martí(dostiháček Valldemoso♥), 25. 3. 2011 19:07)
Bože, to co tady všichni píšete fakt omg!!!
Chápu každej má jinej názor....
Ale tady to je už vážně trapný..
Dostihy sou super;). .. ikdyž občas se stane úraz to se dějě i v parkurech všude.. v životě ve výběhu..=/.. tak je nechte žít! pro dostihy!
Re: dostihy,láska na celý život
(hana, 17. 9. 2011 10:39)Nebejt dostihů tak všichni koně co při nich zemřeli ještě žijí!!!!!!!!!!!!
Re: Re: dostihy,láska na celý život
(Diana, 9. 10. 2011 23:59)Nebýt dostihů, anglické plnokrevníky by nikdo nechoval.
Re: Re: dostihy,láska na celý život
(xxx, 19. 10. 2012 13:38)Nebejt dostihů.. tak je mrtvých většina koní.... Kdo by je asi choval? Těch pár spolků, co učí děti jezdit? A to si jako myslíte, že tam se mají koně dobře? Každej den tahat spousty neumětelů... nechat se od nich okopávat? A doufat, že si nezlomí nohu ve výběhu?.. protože i tady by jen utratili... Ano, dostihy jsou těžký, ale to je někdy těžký i přejít silnici....
Re: dostihy,láska na celý život
(luc, 15. 10. 2018 17:21)
obcas uraz? :D :D
to jste se pomatli, ne?? cisla jasne hovorej, jak vysoka ta cisla jsou.
a ty argumenty typu a co rodeo atd - samozrejme ze to je zlo!
no a konecne argumenty ze se nejaky zvire narodilo, ABY... to nemyslite vazne, tomu zvireti jen nic jinyho nezbyva, jinak by se vam na nejaky cisla v cirkusech a dostizich vykaslalo! lidska blbost a omezenost je fakt nekonecna.
Dostihy nejsou týrání koní!
(Bára, 31. 8. 2012 17:16)Panebože,kdy už se konečně proberete?!!!Dostihy NEJSOU týrání koní!K čemu se ti koně asi narodily?K tomu aby mohli závodit,proto žijou!Vy máte talent k něčemu pro co jste se narodili a byli by jste rádi kdyby vás nutili k něčemu jinému?!a TO SAMÉ CÍTÍ KONĚ KTEŘÍ SE NARODILI PRO DOSTIHOVÝ SPORT!Pokud jim vezmete to co milují,to je týrání!Ale dostihy ne!
Re: Dostihy nejsou týrání koní!
(demence, 16. 8. 2013 21:51)koně člověk akorát kvůli dostihům zdegeneroval,aby zmrdi měli na čem vydělávat, co jinýho asi? a vy tupci aby jste na to chodili čumět a platili jim....haha
Týrání? Aha, co takové Rodeo?
(Elka, 8. 4. 2018 20:58)
Pokud bereme dostihy jako týrání, zrušíme je. Ok ale co dál?
Tisíce koní po celém světe přijdou o práci a jejich jediné využití. Co s nimi bude? Najde se nový domov pro všechny? Jistě, že NE! A co bude s koňmi, kteří nemají využití? Půjdou do salámu.
Když zrušíme dostihy, zabijeme tím víc koní, než v dostizích!
A jak už mluvíme o týrání...Viděli jste někdy Rodeo populární zejména v USA? Tam se snad koně tváří šťastněji než při dostizích? Myslíte si, že se při rodeu nemůže kůň zranit nebo i zabít? Jistě, že může! Zrušíme i rodeo?
Co takový parkur? Víte, jak dostávají nohy koně zabrat při takové 50 cm vysoké překážce? Myslíte si snad, že při parkuru si kůň nemůže zlomit nohu? Zrušíme tedy i parkur?
Drezura, ladnost sama...Najděte si něco o rollkuru, který se v drezuře hojně používá a náhle zjistíme, že ani drezura nebude nijak "nevinná" a i při na první pohled bezpečné drezuře se může zdraví koní zničit. Tak zrušíme i drezuru?
Co taková vyjížďka do přírody? Může se kůň zabít na vyjížďce? Zrušíme snad i vyjížďky?
Při práci v lese se také kůň může zabít, takže zrušíme i převoz dřeva z lesa?
Kůň se dokáže zabít i v ohradě! Zrušíme tedy i pastviny?
Jak tak přemýšlím, zrušíme vše a koně můžeme mít možná tak v boxe (kde se jen tak mimochodem může zabít taky). Tak co s nimi? Vypustíme je "jen tak" do přírody? Kolik v dnešní době zhýčkaných koní by ve volné přírodě přežilo?
Pokud berete jako týrání dostihy, berte jako týrání i rodeo, reining, parkur, drezuru či obyčejnou vyjížďku.
Dostihy jsou sport, nebezpečný ale zároveň krásný sport. Jezdci, majitelé i trenéři do toho jdou s tím, že jeden špatný krok a kůň zemře. Ale to samé je i při Všestranosti, Rodeu, Parkuru či Barel Racingu!
Proberte se konečně! 50 koní zemřelo při Velké Pardubické, ale kolik koní skončí u řezníka v salámu kvůli tomu, že se o ně majitel prostě nechce starat? Kolik koní se zraní nebo zabije při jiných disciplínách, na vyjížďce nebo v ohradě?
To, že bulvár rozpoutá hysterii po úmrtí v Pardubicích je jedna věc, ale proč nepsali o tom koni, který si zlomil nohu, když uklouzl při přechodu z boxu na pastvu? Proč se nepíše o tom, jaké je týrání, když koně převádíme?
Týrání sakra vypadá jinak! Týraný kůň (nebo jakékoliv jiné zvíře) je podvyživený, nemá co žrát ani pít, je někde uvázaný, stojí ve vlastních h*vnech, je plný různých parazitů... Vypadají tak snad dostihoví koně?
Re: Dostihy nejsou týrání koní!
(ichtyl, 13. 10. 2014 12:33)Sorry ale koně se nenarodily pro dostihy. Ani pitbul se jistě nenarodil pro psí zápas, a lev pro život za sklem v zoo, či nosorožec nebo slon proto, aby jim někdo uřezal roh či kly... Koně běhali svobodní po pláních a pod, nikde jsem neviděla v žádném dokumentu, že by skákali přes šílené přírodní překážky a běželi téměř na pokraji sil. Tuto demenci si vymysleli stupidní lidi, kteří to mají jako koníček a hlavně prachy prachy prachy..... když jsou lidi tak chytří boha jeho ať se nechají sami osedlat a ukážou jak umí skákat a rychle běžet sedm kilásků, na to si ráda vsadím i já :) a kdo to nedá a třefí se fajně pres a zlomí si vaz tomu zatleskám, páč to bude hrdina který to šel DOBROVOLNĚ risknout ale nevyšlo.... co víc k tomu říct, lidi jsou hnus vše hnusů neumí si vážit přírody, ani ničeho, jednou na nás všechny dojde....aspoň doufám,kolik zla člověk dokáže to jsem neviděla dělat žádnou jinou živou bytost.......................
Re: Re: Dostihy nejsou týrání koní!
(luxifer, 13. 10. 2014 22:21)
Ty blbá krávo !
Bulíš tady nad dostihy.. nad tím, jak suroví jsou lidé ke zvířatům ..
Víš Ty vůbec, kolik překážek musí při migraci divocí koně ve volné přírodě překonávat a kolik jich při tom ztratí život..? jakému nebezpečí musí čelit a jaké oběti položit jen pro to, aby dosáhli nových pastvin ?
Oproti tomu je smrt zhruba 60 koní za 124 let na dráze jen pouhý zlomeček.. Strašně se mi líbí, když odsuzuje dostihy někdo, kdo ví o koních uplný hovno.. Zrovna tak, jako Ty.. ty teoretičko ..
Re: Re: Dostihy nejsou týrání koní!
(Hana, 15. 10. 2014 20:35)Souhlasím s Vámi, přijde mi neuvěřitelné jak je možné, že taxis není zakázány a zrušený. Opravdu nechápu.
Re: Re: Re: Dostihy nejsou týrání koní!
(sil, 11. 10. 2015 13:44)Taxis měl být dávno zakázaný. Jenže když na to přišlo, a to velmi krátce po zprovoznění dráhy, hlavní sponzor tehdy prohlásil, že jim to může být jedno, oni tam padat nebudou. Takže asi tak.
Re: Dostihy nejsou týrání koní!
(Jan, 15. 10. 2014 9:41)
Ty máš v hlavě solidní sračky ty píčo
Velká pardubická
(Nikola, 11. 10. 2015 12:50)I kdybych se na dostihy nekoukala, všude se o zraněních píše, takže se tomu nemohu vyhnout. Velmi mne znechucuje, že už tam přišlo přes 50 koní málem o život a někteří už bohužel, ani neměli šanci...
Dostihy
(Martona, 7. 5. 2015 13:49)Tato diskuze je úplně o ničem. Kdo nemá rád dostihy, ať se na ně nedívá. Jisté je, že nebýt dostihů, nemusel by existovat anglický plnokrevník!! Dostihy jsou krásný a ušlechtilý sport.
Re: nechápu
(demence, 16. 8. 2013 21:55)